Ny simhall kan dröja sju år

Dubbelt så stort och förmodligen på en helt ny plats. Nu talar mycket för att beslutet om var en ny simhall ska placeras rivs upp.

Simtävling i Motala.

Simtävling i Motala.

Foto: Pierre Alexandersson

Linköping2013-09-18 06:30

Att den gamla har gjort sitt – och det redan för flera år sedan – är ingen hemlighet. Inte heller att den gamla måste lappas och lagas allt eftersom behoven uppstår. Läckor och tekniska problem har varit aktuella de senaste åren.

Flera års försening

Någon ny simhall 2015- 2016 lär det inte bli. En mera realistisk tidpunkt är snarare 2019-2020 enligt Christian Gustavsson (M).
Han är ordförande i den styrgrupp för ny simhall, som gjort en skuggutredning av den redan befintliga utredningen från Kultur- och fritidsförvaltningen.
Den utredning som kommunfullmäktige baserade sitt beslut på våren 2012. Beslutet den gången blev att placera en ny simhall ungefär på samma ställe där den gamla ligger.

Nu pekar mycket mot att fullmäktige måste ta ett nytt beslut i frågan i december.

Dyr citymark

Redan tidigt markerade skuggutredarna att det var mycket som talade mot en placering centralt inne i stan. Framförallt den dyra marken. En ny anläggning är ingen liten friggebod precis. En ny simhall skulle betyda minus 270 lägenheter vid Folkungavallen, sa Christian Gustavsson till Corren i april i år.

– Vi vet i dag att det alternativet också skulle bli det dyraste, säger han.

Istället föreslogs alternativet Kallerstad. Närmare bestämt mellan Cloetta Center och Stångån, där bandyplanen ligger i dag.

Fler Kallerstadalternativ

När nu styrgruppen presenterar sin kompletterande utredning – Lokaliseringsutredning för Kallerstad – har det seglat upp ytterligare alternativ. Förutom bandyarenan föreslås också området där nuvarande racketcenter ligger.

Frågan är bara hur realistiska de två förslagen är med tanke på kommande Ostlänk och beslut om var man ska placera ett nytt resecentrum? Dessutom ligger bandybanan mitt under inflygningssträckan till Linköpings flygplats och racketcenter ligger i utkanten av samma sträcka. Den här gången är det inte bullret som är den stora knäckfrågan utan snarare risken att något flygplan ska störta på väg in mot landning.

Enligt de riktlinjer som finns ska persontät verksamhet undvikas just här.

Problem med flygplats

– Det blir allt tydligare att vi måste koppla ihop frågor om stadsutveckling med de problem som en centralt belägen flygplats innebär, säger miljöpartiets språkrör Nils Hillerbrand i en kommentar till den nya utredningen.

Utöver de förslagen presenteras ytterligare två. Ett kallat Kallerstad torg och ett Norrköpingsvägen. Fördelarna med båda är att de kan tjäna som motor i utvecklingen i området, enligt Christian Gustavsson som också konstaterar att nackdelarna också är de samma.

– Båda alternativen ligger i dag i utkanten av stan och det skulle behövas en hel del åtgärder för att skapa trygghet där som det ser ut i dag, säger han.

Dubbel storlek

Under styrgruppens ledning har den nya simhallen vuxit till nästan dubbla storleken. Från drygt 8 000 kvadratmeter till 15 000 kvadratmeter.

Enligt Gustavsson handlar det om att ytor för tekniska utrymmen inte hade räknats med.

Men det är en sanning med modifikation, enligt Hans Meyer på Kultur- och fritidsförvaltningen.

– I den ursprungliga utredningen var det den yta som möter kunden som redovisades som kvadratmeter, medan teknikutrymmena redovisades på annat sätt. Däremot är kostnaden för teknikutrymmen medräknade i den ekonomiska kalkylen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om