Ny satsning ska locka fler norrmän till Linköping

I ett försök att locka fler norrmän till Linköping ingår nu Visit Linköping ett samarbete med fyra andra städer.

"Det är bara att tacka och ta emot över det här", säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring vid Visit Linköping.

"Det är bara att tacka och ta emot över det här", säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring vid Visit Linköping.

Foto: Robin Fornas

Linköping2022-10-23 11:00

Under pandemiåren inleddes ett samarbete mellan Linköping, Norrköping, Örebro, Karlstad och Västerås. Syftet var att marknadsföra städerna till varandras invånare. 

Nu tas samarbetet mellan städerna till ytterligare en nivå när norrmän ska lockas hit. 

– De internationella besöken har börjat röra på sig igen, och Norge är en stark marknad. Den ligger nära Sverige och är bra ur ett hållbarhetsperspektiv. Linköping har inte jättemycket nordiska besökare, så det här är en win-win för oss, säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring vid Visit Linköping, och fortsätter: 

 – Det är bara att tacka och ta emot över det här. Norge gillar ju Sverige, nu ska de bara hitta hit också. 

Via en gemensam Facebook-kanal och digital annonsering ska norrmännens kännedom för städerna öka. Kampanjen går under namnet "”Nysgjerrig på Sverige?”, vilket översätts till "Nyfiken på Sverige?".  

Vad har Linköping att erbjuda? 

– Vi har väl egentligen samma sak som vi kan erbjuda andra internationella besökare. I den ideala världen kan besökaren besöka alla dessa städer. För Linköpings del är det Göta kanal, Gamla Linköping, Kinda Kanal, Flygvapenmuseum och till viss del natur. Men just naturen är ju Norge rätt bra på själva.  

– Sedan ska man hitta de schyssta, udda sakerna som gör att de går igång på det. Hitta lite spännande restauranger och andra typer av specialupplevelser. 

Kampanjen drog igång vecka 41 och sträcker sig över ett år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!