– Vi vill skapa positiva förebilder som sprider vikten av att man klarar sina studier. Alla har inte de förutsättningarna själva, säger Oscar Orlenius, verksamhetsområdeschef på Linköpings stadsmission som står bakom satsningen.
Elever kommer att erbjudas både läxhjälp i skolan och möjlighet att på sin fritid träffa mentorer; vuxna förebilder som kan delta i aktiviteter, vara en extra kompis och därmed motverka ensamhet och psykisk ohälsa. Målgruppen är elever i årskurs sex till nio, men inledningsvis är fokus på niorna.
– Det finns olika tidpunkter i ett barns liv som kan vara kritiska, bland annat årskurs nio där det behövs fullständiga betyg för att söka vidare till gymnasiet. För att kunna försörja sig i framtiden är grundskolebetygen a och o och där vill vi hjälpa till, säger Oscar Orlenius.
Ambitionen är att på sikt omfatta hela länet, men Linköping blir pilotkommun och planen är att vara igång i januari. På vilka skolor är inte spikat, men i grunden är siktet inställt på socioekonomiskt utsatta områden och skolor där en stor andel elever inte klara sina studier.
– Skolornas budget stramas åt och det drabbar ofta de individer som behöver extra stöd. Vi ser att civilsamhället kan vara en viktig part i de här kritiska punkterna i ungas liv, säger Oscar Orlenius.
Förutom att eleverna ska få godkända grundskolebetyg och kunna söka till gymnasiet är Stadsmissionen drivkrafts mål också att visa vägen mot arbetslivet.
– Vi vill kunna erbjuda sommarjobb och hoppas därför på ett gott samarbete med näringslivet.
Hela satsningen sker i samarbete med Drivkraft Malmö. Den ideella föreningen, som finns på 25 skolor runt om i Skåne, startade 2011 för att ge framtidstro, stöd och lika möjligheter för alla elever, oavsett var man bor eller kommer ifrån.
– Vi har utvecklat en metod som stärker barns och ungdomars framtidsmöjligheter. Tillsammans med Linköpings stadsmission vill vi nu erbjuda samma möjligheter i Östergötland, säger Jessica Grundström Ahldin, grundare av Drivkraft Malmö, i en kommentar.
I Skåne backas verksamheten upp av utbildnings- och socialnämnder och stadsmissionen utgår från att så ska bli fallet även i Östergötland. Man söker olika typer av stöd för att finansiera satsningen.
– Men vi är beroende av privatpersoner som engagerar sig som volontärer, och det kan man göra som både läxhjälpare och mentor, säger Oscar Orlenius.