Ny mejerichef: Ingen slump att Arla satsat på Linköping

Arla Foods i Linköping har en ny mejerichef. Mathias Carlsson heter han. "De satsningar som görs lockar. Vi går mer och mer mot att bli ett specialmejeri", säger han.

"Vi går mer och mer mot att bli ett specialmejeri", säger Mathias Carlsson, ny Site Director/Mejerichef för Arlas anläggning i Linköping.

"Vi går mer och mer mot att bli ett specialmejeri", säger Mathias Carlsson, ny Site Director/Mejerichef för Arlas anläggning i Linköping.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2021-02-09 20:00

Onsdagsintervju

Dansken Claus Hansen lämnade. Östgöten Mathias Carlsson tog över. Sedan i augusti är Ödeshögssonen Site Director/Mejerichef för Arlas anläggning i Linköping. Och med en bakgrund inom Väderstad och Lantmännen har han erfarenhet av jordbrukssektorn.

– Väderstad är ett familjeföretag och Lantmännen och Arla kooperativ. Det finns något som tilltalar mig med strukturen i den typen av företag. Syftet i ett kooperativ är att öka lönsamheten på de gårdar som ingår. Det ligger ganska nära mig. Jag har aldrig haft intresse att själv driva lantbruk men det har funnits i generationer bakåt och min far växte upp på en gård, säger Mathias Carlsson.

undefined
310 olika artiklar produceras på 23 olika linjer vid Arlas anläggning i Linköping. Som enda Arla-mejeri i Sverige produceras här yoghurt.

Restriktionerna kring pandemin gör att intervjun får genomföras i ett luftigt mötesrum. Inga besök i produktionen är tillåtna. I stället får Mathias Carlsson beskriva verksamheten. 

– Vi är 270 anställda, varav ett 40-tal tjänstemän. Vi producerar 230 miljoner kilo per år. Ett roligt exempel är att vi producerar 1,2 miljoner småförpackningar creme fraiche i veckan. Vi omsätter 2,6 miljarder kronor per år. Vi har en volymtillväxt som gör att omsättningen går sakta uppåt hela tiden.

Linköping är den enda av Arlas anläggningar i Sverige som producerar yoghurt. 

– Där utvecklar vi hela tiden nya smaker och produkter. Kvarg är också en produkt som ökar inom Arla. Ser man i kristallkulan kommer även de mer hälsosamma produkterna. Du ser allt oftare till exempel vår proteindryck Yalla i butikshyllorna.

Ett av de stora folkhälsoproblemen är att vi vräker i oss för mycket socker. Och yoghurt innehåller mycket socker. Kan ni inte göra något där?

– Absolut. En viktig del i vår strategi är att utveckla vårt sortiment med sockerfria produkter – som Yalla som jag nämnde. Någonstans är det också så att det är efterfrågan som styr vad vi producerar.

Vad var det som lockade dig till Arla?

– Att få fullt ansvar för en så pass stor anläggning som Linköping ändå är. Särskilt med de satsningar som görs här. Vi går mer och mer mot att bli ett specialmejeri. Vi har andra mejerier som är mer inriktade på stora bulkvolymer. Här i Linköping har vi 310 artiklar som vi kör här på 23 stycken produktionslinjer. 

Vad är det, utöver yoghurt, ni är specialiserade på?

– Strategin är att vi ska producera många olika artiklar. Det finns inget mejeri i Sverige som har så många artikelnummer som vi. De största är laktosfritt och produkter med lång hållbarhet. I mars såg vi en corona-effekt med att konsumenterna handlade fler varor med lång hållbarhet. Men det fanns en sådan trend även innan.

undefined
"Eftersom vi är i färskvarubranschen är lager-omsättningstiden extremt snabb. Vi byter lager på ett par dagar", berättar Mathias Carlsson, mejerichef för Arla Foods i Linköping.

Hur har pandemin påverkat er?

– Arla var snabba att etablera bra rutiner. Vi har ju en fördel i det att vi är vana att jobba med hygien. I produktionen har den stora utmaningen varit volymerna som har kastats upp och ner mellan olika segment. När det kom en snabb nedstängning av restaurangerna försvann plötsligt beställningarna på alla de här stora hinkarna vi brukar leverera samtidigt som konsumtionen av småförpackningar gick upp för att folk är mer hemma och lagar mat. 

Producerade ni mer eller mindre totalt?

– Sammantaget hade vi en fyraprocentig volymökning här i Linköping 2020. Det måste jag säga är bra med tanke på att vissa branscher, som restaurangerna, varit väldigt hårt drabbade

Ni har 270 anställda i dag. Planerar ni några förändringar upp eller ner där?

– Inte i numerären. Vi har ju en volymtillväxt men den ser vi att vi kan möta med effektiviseringar. Under högsäsong – som inför midsommar när det går åt väldigt mycket gräddfil och fil – tar vi in extrapersonal. Vi har börjat ta in ansökningar till sommaren nu. Vi behöver ungefär 70 extrajobbare då.

Hur tänker ni kring miljöfrågorna?

– Det är jättestort fokus på den frågan. Och även om vi tycker att vi gjort mycket redan kommer den att ligga ännu högre upp på agendan än i dag. Jag skulle vilja påstå att vi är, kanske inte ledande i branschen, men väldigt långt fram.Vi har bland annat jobbat för att få bort de biobaserade korkarna och växlat över till miljövänligare alternativ. När det gäller förpackningar jobbar vi på sikt med att få bort eller minimera plasten.

Är det här en viktig fråga?

– Superviktig. Jobbar vi inte med det kommer vi att få stora problem. Det måste hända något.

undefined
"Vi går mer och mer mot att bli ett specialmejeri", säger Mathias Carlsson, ny Site Director/Mejerichef för Arlas anläggning i Linköping.

Vad äter du själv till frukost?

– Jag startar dagen med en banan varje morgon. Sen tar jag normalt sett en yoghurt när jag kommer hit till mejeriet.

Genom åren har Arla kritiserats både externt och internt när det gäller stordrift, djurhållning och ersättning till mjölkbönderna. Vad säger du om det?

– Arla är ett jättestort företag och det är klart att det finns synpunkter. Hela syftet är att se över ägarnas intressen inom kooperativet och att vi ska kunna bibehålla en lönsamhet på våra gårdar. Tittar man på vad vi levererar tycker jag att vi kan vara otroligt stolta.

Kan verkligen jag som konsument vara säker på att min mjölk kommer från en välskött gård där korna har det bra?

– Det skulle jag absolut säga. Det finns alltid brister och det är bra att de kommer upp till ytan. Men dyker det upp avvikelser så hanterar vi dem. Jag känner mig trygg och stolt över de rutiner vi har och de krav vi ställer på våra medlemmar som ska leverera till oss. 

undefined
Varje morgon håller Mathias Carlsson ett avstämningsmöte vid tavlan i korridoren.

Vi har ju en infekterad strid här i Östergötland med Arla inblandad. Varför släpper ni inte bara frågan om ert gamla mejeri i Boxholm?

– Det är en process som inte jag varit inblandad i. Men tittar jag på det utifrån min profession så skulle jag säga att det är en tvist där man tycker olika och där har vi skyldigheten att se över våra ägares intresse. 

Du ser inga risker för badwill och skadat varumärke?

– Det beror helt på hur utgången blir. Spontant skulle jag säga nej. När vi tycker att vi har rätt måste vi driva frågan. Så gör alla företag.

När er nuvarande anläggning byggdes 2008 byggdes lade Arla ned verksamheten i Norrköping. Förändringar kan komma snabbt. Hur säker är du på att Arla finns kvar i Linköping om tio år?

– Det är inte en slump att Arla satsat mycket i Linköping. Det är närheten till gårdarna man måste ha. Tar man mjölkbönderna här omkring kommer över 90 procent av deras leveranser in till vårt mejeri varje eller varannan dag. Bara sedan 2018 har Arla pumpat in 230–240 miljoner i investeringar i produktionen här. Och vi har en investeringsbudget framöver på 100 miljoner per år. Så jag är ganska så säker på att det här mejeriet kommer att ligga här även om tio år.

Mathias Carlsson

Aktuell som: Site Director/Mejerichef för Arlas i Linköping.

Bakgrund: Väderstad, Arla Plats i Borensberg och Lantmännen.

Ålder: 38.

Bor: Villa i Ödeshög

Familj: "Sambo och två barn. Jag har en dotter som fyller 15 och en son som blir 11 i sommar."

Gör på fritiden: "Umgås med familjen. Dottern rider. Grabben spelar fotboll och jag är med som hjälptränare. Själv sprang jag mycket när jag var yngre, jag gjorde 37 minuter på milen. Nu spelar jag padel ganska seriöst, seriespel i division 2 av 12."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!