Det kommunala fastighetsbolaget Sankt Kors vd, Johan Kristiansson, uppger nu att något är på väg att hända med de gamla tankarna på Aviation park. Det handlar om området strax norr om flygplatsen, vid Köpetorpsgatan nära järnvägen, som i dag hyser några hangarbyggnader. Linköpings kommun planerade för en företagspark i området redan under det borgerliga styret (2006–2014). Tanken har varit att samla företag kopplade till flygindustrin nära flygplatsen, Linköpings city airport. Förebilden är företagsparken Vreta kluster, som är knuten till gröna näringar. Tankegångarna har tidigare varit att Aviation Park ska kunna bestå av både kontorsbyggnader, flygplatsen, en företagspark och till och med ett affärscenter. Men Johan Kristiansson har vid flera tillfällen uttryckt att de här gamla drömmarna är svåra att uppfylla.
– För att lyckas med mycket annat måste man nog misslyckas med något. Och det här har varit ett område som inte har gått så bra. Under lång tid har vi inte kunnat knyta tillräckligt många företag till parken, säger Kristiansson.
Nu lär det alltså ha vänt. Enligt Johan Kristiansson har 3–4 företag visat intresse för att etablera sig i området.
– Jag kan inte säga vilka företag det handlar om. Men det är företag kopplade till flygindustrin, inom materialteknik och elektronik.
Nu är han positiv till utvecklingen. Han säger att det är resultatet av ett långsiktigt arbete med olika kontakter:
– Och rätt vad det är så lossnar det! Det här är fortfarande i sin linda, och ingenting är klart ännu. Men det ser bra ut, säger Kristiansson.
Han jämför hela tiden med arbetet kring Vreta Kluster, som startade med ett fåtal företag i en byggnad.
– Nu myllrar det av verksamhet och vi planerar att bygga ut i Vreta kluster.
Aviation park kommer att kräva både ombyggnad och nybyggnad för att företagen ska kunna etablera sig. Under juni månad tror Johan Kristiansson att de företag som intresserat sig kommer att ha ett tydligare besked om etablering eller inte.
– Sedan krävs det planering och projektering. Om allt går som det ska skulle inflyttningen kunna ske tidigast under senhösten 2018, säger Kristiansson.
Aviation park har varit omdiskuterat, inte minst i samma andetag som kritiken om att Linköping har två landningsbanor som skapar buller. 2016 fattade dock Linköpings kommun beslut om en storsatsning på landningsbanan vid Saab-fabriken Linköping city airport, i samband med att den flyttas 600 meter bland annat för att ge rum åt detaljplanen kring Kallerstad.