– Vi är extremt prismedvetna. Och när räntor, mat- och drivmedelpriser ökar då är kunderna ännu mer intresserade av lågpriskedjor. Vi ska vara ett komplement till de andra, säger Fredrik Hennings.
Butikinvigningen i Linköping är en stor sak för företaget, hela ledningen är på plats någon timme innan de öppnar.
– Den här butiken i Linköping är vår 60:e butik i Sverige, men den första som vi öppnar i en stor svensk stad. Det blir intressant att se hur det ska gå för butiken. Oavsett hur det går i Linköping ska vi finnas i stora svenska städer, säger Erling Daell, en av ägarna som har kommit från Danmark för invigningens skull.
Utanför butikens dörr har det bildats en liten kö före öppning. Jessica Nyström, butikschef, står vid dörren och öppnar prick klockan åtta.
– Det är roligt att vara med från början och att bygga sitt arbetslag. Vi är sju personer som ska jobba här och sedan får vi se om det behövs fler. Sommaren är högsäsong och då blir det ännu mer folk som handlar, säger hon.
Butiken har en yta på 1 000 kvadratmeter inne plus en yta på 1 450 kvadratmeter ute – där kunder kan komma körande med sina bilar och köpa och lasta varorna.
Sofia och Håkan Norrlöf är två av kunderna som vi pratar med i butiken. De gillar att fixa hemma och i somras byggde de ett växthus på sin tomt. Nu ska de köpa en gasolkamin, för att hålla värme i växthuset, och några krukor. Båda välkomnar det nya byggvaruhuset.
– Det är bra med konkurrens. Trots många byggvaruhus omkring behövs det här också. När vi handlar finns det alltid folk i nästan alla byggvarubutiker, säger Sofia Norrlöf.
Enligt Byggmaterialindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna har omsättningen under det första halvåret ökat med tolv procent jämfört med samma period förra året, men det beror mest på att priserna i byggmaterialhandeln har ökat – vilket bland annat beror på råvarubrist och högre transportkostnader. Försäljningen har däremot minskat. Många kopplar också minskningen till att fixa-hemma–trenden har avtagit sedan många har börjat återgå till att jobba på sina arbetsplatser efter pandemin.
– Vi märkte att försäljningen mot privatpersoner började minska redan i höstas när coronarestriktioner släpptes. Det här året har ändå varit ett bra år, framför allt mot proffsföretag. Men vi går mot dippen nästa år. Det beror på kriget i Ukraina, ökade räntor och ökade energipriser – även om bostadbehov inte försvinner, säger Monica Björk, vd för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.
Enligt henne är konkurrensen inom bygghandeln hård.
– Branschen går genom en extrem konsolidering. Stora kedjor blir ännu större medan de mindre och fria handlare försvinner. Vi tror att 2023 blir ett tufft år för branschen, men sedan vänder det, tror vi, säger Monica Björk.
Lågkonjunktur och ökade livskostnader är däremot inget som oroar den danske ägaren.
– Det påverkar inte oss. Folk slutar anlita hantverkare, gör allt själva och vänder sig till de som har lägst priser, säger Erling Daell.
Konkurrenterna, de andra byggvaruhusen i Linköping, välkomnar den nya spelaren på marknaden. K-Rauta har funnits i 20 år i Linköping.
– Konkurrensen är nyttig för alla. Då måste man skärpa sig ännu mer och bli ännu bättre på service, säger Jonas Gustavsson, varuhuschef på K-Rauta i Mörtlösa.