Dogman finns idag med sammanlagt åtta butiker i Sverige och Norge, fyra i vardera land, men kommer att expandera med ytterligare fem enheter i Sverige under den närmaste tiden.
I Linköping har man skrivit kontrakt med Svenska handelsfastigheter som för en tid sedan förvärvade Glaskolven 1 och Glaskolven 6 av den tidigare ägaren, Ikano fastigheter AB.
Bägge fastigheterna ligger utmed Norra Svedengatan och här finns sedan tidigare City gross, Systembolaget, Skopunkten och Care of beds.
– Det är riktigt att Dogman flyttar in hos oss. Vi bygger om delen där Elgiganten tidigare låg och skapar på så sätt två nya butiksytor. Dogman tar den ena delen i besittning. Om allt går i lås med bygglov och annat räknar vi med att de ska kunna öppna strax före sommaren nästa år, säger Benny Andersson, regionansvarig syd på Svenska handelsfastigheter.
Som granne får Dogman Willys som kommer att flytta från I-Huset för att ta plats i lokalerna efter leksaksjätten Toysrus som i slutet av december 2018 meddelade att man hade gått i konkurs.
– Planen för Willys är att de kan flytta in under hösten 2021. Lokalerna ska byggas om för att passa deras koncept. Vem som tar den andra delen av gamla Elgiganten är inte klart ännu. Diskussioner förs med några intressenter, men det återstår en del innan vi kan gå i mål med ett avtal, säger Andersson som anser sig se ett mer livfullt område växa fram i Tornby efter att flera aktörer inom detalj- och dagligvaruhandeln kommit på plats.
– Det som återstår att hyra ut är delen där Coop tidigare bedrev bygg- och trädgårdshandel, bredvid City gross. Ytan mäter omkring 1 800 kvadratmeter.
Pierre Olofsson, vd för Dogman, uppger att satsningen i Linköping kommer att generera minst fem nya arbetstillfällen och att rekryteringen kommer att starta strax efter årsskiftet.
– Första uppgiften blir att hitta en butikschef. Därefter tar vi den övriga personalen.
Om konkurrensen med två butiker i Tornby med snarlikt sortiment säger Olofsson:
– Det är såklart tufft, som inom de flesta branscher. Men vi är övertygade om att det finns plats för oss också. Att äga ett husdjur blir allt vanligare. Marknaden växer på bred front.
– Det handlar också om att skapa en plats som folk vill besöka. Kanske med olika former av upplevelser. I Linköping kommer vi till exempel bygga upp en agility-bana som hundägarna kan roa sig med.