I samband med att Porsche flyttade ut från sina lokaler på Låsbomsgatan i Hackefors skämtades det runt bland medarbetarna på Explr om att de borde ta över anläggningen. Explr driver sedan tidigare hemsidorna Kayakstore.se och Sonarstore.se.
Företaget som sedan tidigare bedrivit lager till sin e-handelsverksamhet längre ner på gatan kunde då inte förutse att de cirka två år senare stod i startgroparna för att öppna en fysisk butik på adressen. Detta med sitt sortiment med friluftsprylar och med en speciell nisch: kajakfiske.
I tider där butiker snarare väljer att uteslutande inrikta sig på E-handel, går Explr i motsatt riktning.
– Vi har alltid haft som vision att möta kunden där kunden är. Medan E-handeln vuxit så har vi insett att det finns en stor efterfrågan på en samlingsplats. Det finns alltid ett behov av att känna och klämma på grejerna när man jobbar med ett så nischat sortiment som vi gör, säger Felix Frey, vd och Explr:s grundare.
Något officiellt invigningsdatum har inte bestämts men de siktar på att dra igång innan fiskesäsongen börjar under våren.
– Planen är att ha ett inflyttningsjippo med leverantörer och olika fiskeprofiler på plats, säger Felix Frey.
Den före detta bilhallens stora ytor, är enligt Felix Frey en fördel med lokalen. Förutom en stor butiksdel även har de även tillgång till stora service-, lager- och kontorsytor.
Det närliggande området präglas dock snarare av diverse lager, bilverkstäder och industrier än av andra butiker.
Tror du att ni kommer kunna locka ut folk hit?
– Ja, helt klart. Vi är ganska ensamma i ett stort upptagningsområde. Vi har redan idag folk som åker långväga på för att se våra grejer, förklarar Felix Frey och fortsätter:
– Men vår förhoppning är nu när det blir ännu mer tillgängligt för "vanliga personer" som inte är lika nördiga att vilja komma förbi.
Han startade företaget 2017 då de prylar han ville ha inte fanns tillgängliga på den svenska marknaden. Idag har företaget elva heltidsanställda.
Finns det en risk att det gått för fort?
– Nej, det hade kunnat gå ännu fortare. Man åker självklart på nitlotter men vi växer i den takt vi känner att vi kan växa och har till exempel dubblat omsättningen i år. Det handlar om att växa hälsosamt.