Budbee är ett svenskgrundat bolag som distribuerar produkter från e-handlare.
Företaget har tidigare levererat "till dörren" i Linköping, men nu har Budbee även placerat ut 15 boxar i affärer och gallerior där paketen kan hämtas ut med hjälp av en kod.
Att kunna hämta ut sitt paket när som helst, utan trängsel, har enligt Budbee varit uppskattat under pandemin.
– Pandemin har accelererat ett nytt kundbeteende som vi såg redan före pandemin, säger Ann Sonne, kommunikationschef.
Budbee har inga egna chaufförer som levererar paketen från företagets terminaler ut till städerna, utan Budbee upprättar kontrakt med åkerier som utför tjänsterna.
Det här har företaget tidigare fått kritik för. Sveriges Radios granskning Kaliber visade 2019 att Budbee använder underleverantören Homefleet, som enligt granskningen kört med oregistrerade fordon och blivit stämda för utebliven semesterersättning till anställda. Enligt Ann Sonne har Budbee sedan dess arbetat för att säkerställa leverantörernas arbetsmiljö.
– Alla samarbetspartner skriver under en uppförandekod som de måste följa. Budbee ställer också krav på ersättningsnivåer och anställningsformer hos åkerierna.
Även en visselblåsfunktion är upprättad.
– Chaufförerna kan anonymt rapportera om det skulle vara något som inte står rätt till.
Sedan tidigare finns konkurrenten Instabox på 26 platser runt om i Linköping.
– Det här är en stor och växande bransch. Lite konkurrens är bara hälsosamt, säger Ann Sonne.