Botrygg, JM, Skanska och Riksbyggen har i åratal väntat på att få fortsätta bygga bostäder i övre Vasastaden, bort mot Bergsrondellen. Det rör sig om ungefär 1 400 bostäder och en skola.
Men kommunen har inte velat starta detaljplanearbetet förrän det är klart hur Ostlänken ska gå genom staden. En tunnel skulle nämligen – enligt Trafikverket – kunna påverka berggrunden i området, om den västra mynningen hamnar för nära.
Planeringen för bostadsbyggena har ändå tjuvstartat lite, genom att byggherrarna gjort markundersökningar med mera, men i år räknar plankontoret med att starta detaljplanearbetet på allvar. Samma sak gäller för Stångåstadens projekt med cirka 300 nya bostäder vid Grenadjärgatan/Bergsvägen, som också varit vilande i väntan på Ostlänksbeslutet.
Trafikverket utreder fortfarande sju möjliga korridorer för Ostlänken genom Linköping. På torsdag i denna vecka inleds ett sista samråd och planen är att en av korridorerna ska föreslås i vår.
– Under våren har vi ett besked, så nu blir det åka av, säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C).
Hur säkra kan ni vara på att det blir ett Ostlänksbeslut i år? Det har ju skjutits upp många gånger förut.
– Ja, men nu är vi där. Trafikverket och vi är snart i mål med alla utredningar. Det känns som att alla parter den här gången faktiskt har ambitionen att hitta en lösning där man vill ta hänsyn till de behov och förutsättningar vi har i Linköping, säger Demirok.
En annan stor detaljplan som startas i år är den vid Berga centrum, med cirka 300 bostäder.
– Sammanlagt räknar vi med att starta detaljplaner för 3 300 bostäder i år. Det är väldigt mycket, kommenterar planchefen Alisa Basic.
Cirka 300 av bostäderna är småhus.
– Det finns en politisk vilja att prioritera småhus nu och 300 är ovanligt många. Bland annat ska vi starta ännu en detaljplan i Ekängen, berättar Basic.
Det är inte bara bostäder som planeras.
– Vi drar igång detaljplaner även för verksamheter. I slutet av året hoppas vi äntligen kunna börja med Distorp. Det är väldigt glädjande, säger Alisa Basic.
Distorp är ett industriområde som ska växa fram i närheten av Gärstad. Det kan bli verklighet om några år, tack vare att Trafikverket nu planerar en ny på- och avfart vid trafikplats Staby.
– Det finns ett stort behov av verksamhetsmark i Linköping. Det här är ett läge där vi kan tillåta lite mer störande verksamheter och sådana som är ytkrävande, inom till exempel logistik. Vi kommer också att kunna erbjuda mark till företag som tycker att staden växt fast sig kring dem och vill omlokalisera.
Det är många som vill bygga i Linköping. För några år sedan fick plankontoret in runt 15 planansökningar om året. 2019 var antalet uppe i 29 och de två senaste åren 36. Det har lett till en kö där en del företag får vänta i upp till sex år på att planarbetet kan börja.
– Just nu efterfrågas fler detaljplaner än vad vi har förmågan att starta. Det bygger upp en väntetid, säger Alisa Basic.
Samtidigt menar hon att det vore oklokt att starta alla detaljplaner på en gång, även om resurserna fanns. Om för många planer blir klara samtidigt finns en risk att bostadsmarknaden blir mättad. Då kan en del av detaljplanerna hamna i byrålådan i stället för att förverkligas.
– Kommunen måste också ha resurser att investera på alla dessa platser och möta upp med skola och förskola, påpekar Alisa Basic.