Stefan Nyrinder skrattar mycket, hälsar på alla han träffar i korridoren och slänger någon kommentar över axeln. Han har jobbat här i några månader men verkar trivas utmärkt.
– Det låter kanske lite klyschigt, men man känner sig som en i gänget här. Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt och lönsamt företag. Vi som jobbar här ..., vårt uppdrag är att skapa grunden för att företaget ska leva i ytterligare minst 177 år, säger han.
Han känner historiens vingslag och ansvaret som följer med det.
– Det är bara att tänka på allt som inte fanns när Östgöta Brandstodsbolag bildades på 1800-talet. Den lokala förankringen är viktig samtidigt som vi har ett ansvar att följa med tiden, att förändra våra erbjudanden och service i takt med kunderna. Jag jobbade inom SE-banken när internetbanken växte fram och kontoren plötsligt tömdes på kunder. Vi kommer att behöva nya, digitala lösningar på våra tjänster. Men också utforma våra produkter på ett sätt så att de stämmer med hur människor lever i dag, säger Stefan Nyrinder.
Det är kanske inte någon slump att LF Östgöta plockar en bankman från Linköping till vd-posten. Stefan Nyrinders föregångare Sven Eggefalk kom från SEB och Länsförsäkringar har på det senaste decenniet vuxit kraftigt inom bank och fastighetsmäkleri. Stefan Nyrinder har en lång karriär inom SEB bakom sig, och kommer senast från vd-posten för Ikano Bank AB. Nu är han tillbaka i hemstaden Linköping. Det var här han växte upp och engagerade sig mycket i musiken, spelade fiol i Domkyrkans kammarorkester och Folkungagillet som ung.
– Musiken är väldigt viktig för mig och tog kanske över skolarbetet lite för mycket. Nu är det väldigt roligt att inte bara vara på besök i Linköping. Jag träffar folk jag känner när jag är ute och promenerar. Och jag ser stan på ett annat sätt nu, hur den har vuxit.
Stefan Nyrinder har arbetat sig fram i sin karriär. Efter att ha gjort värnplikten och därtill en reservofficersutbildning tog han sitt första jobb i en livsmedelsbutik i Linköping.
– Egentligen mest för att kunna finansiera drömmen om en segelbåt. Men jag trivdes med de olika arbetsuppgifterna och mötet med kunderna, och fick allt mer ansvar.
Senare ledde det till att han blev butikschef i en liten ICA-butik i Lambohov. Klivet in i bankvärlden tog han när han började som säljare på Eurocard i östra Sverige med utgångspunkt från SEB:s bankkontor på Stora Torget i Linköping. Men han blev snart företagsmarknadschef på Sverigenivå.
– Det är nog så jag fungerar. Om någon vill att man ska ta ansvar så räcker jag upp handen. Jag har haft en otrolig tur i livet för jag har trivts med alla jobb och varje erfarenhet har jag fått nytta av när jag har gått vidare till nya uppdrag.
Hur länge blir du kvar på Länsförsäkringar?
– Jag har ju inte så långt kvar till pension. Men fem–sex år är jag beredd på.
Eurocard köptes upp av SE-banken och där har Stefan Nyrinder sin största del av yrkeslivet. Han ledde driften av bankkontoren i Småland och blev senare SEB:s marknadschef för kontorsrörelsen i hela Norden.
– Efter några år ville jag göra något annat, och fastnade för Hags i Aneby, som tillverkar lekplatsutrustning. Jag var där i två år. Men jag fick erbjudandet från Ikano-banken som jag inte kunde tacka nej till.
Det är nästan exakt tio år sedan han bytte till Sverigechef på Ikano-banken och den tiden har satt stor prägel honom.
– Ikano är ju också en rätt stor koncern, men den beter sig inte som en av de stora traditionella bankorganisationerna och det var spännande att lämna storbanken, och gå in i en snabbfotad, liten nischad bank.
Som vd för Ikano bank drev Stefan bland annat arbetet med att bygga samman Ikanos verksamheter i sju länder i Europa. 2016 gjorde Ikano en stor förändring när man byggde upp ett nordiskt kundcenter i Malmö och många arbetsplatser flyttade bland annat från Älmhult.
Hur hanterade du det?
– Som ledare måste man vara övertygad om att beslutet är riktigt, vilket jag var. Sedan måste man möta alla medarbetare med respekt. Men det var förstås avskyvärt att behöva komma med ett sådant besked. Även om alla erbjöds att följa med i flytten kunde ju inte alla det och vi gjorde mycket för att hjälpa dem som inte följde med till Malmö.
Att Länsförsäkringar är kundägt, och håller en hög svansföring när det gäller samhällsengagemang, har varit två viktiga faktorer för honom.
– Vi blir en levande aktör i samhället. Jag hälsade nyss på en kund som också sitter i vårt fullmäktige och kan vara med och fatta lokala beslut, till exempel. Vi sponsrar nattfotboll i Skäggetorp och är engagerade i Portalen i Hageby och jobbar hårt för att förebygga skador. Jag tycker att det känns väldigt bra.