Det är onsdag och klädbutiken på andra våningen i Gränden håller stängt hela dagen – för att Joakim Davidsson ska hinna sätta realappar på samtliga plagg. Kvällen innan informerade han sina kunder på sociala medier om sina planer.
– Jag fick så klart ett par tårar i ögonen när jag läste alla fina ord som började komma på en gång efter mitt inlägg. Jag fick känslan att de har uppskattat det som jag har gjort genom åren. Men det känns bra att det är mitt eget beslut, säger Joakim.
"Så synd", "Sveriges bästa klädbutik", "Grymt tråkigt", "Service i världsklass", "Växte från ett gräsfrö till en rejäl gräsmatta", "Du kommer att vara saknad", är några av kommentarerna på sociala medier som kom efter beskedet om stängningen.
– Jag har världens bästa kunder och jag kommer att sakna dem. Jag vet att det är därför jag har lyckats ha kvar den här butiken så pass länge.
Varför stänger du nu?
– Jag har funderat på det i ett par år. Och när kontraktet går ut till årsskiftet kändes det som ett bra beslut att inte förlänga. Nu är jag 41 år och vill testa något annat. Som egenföretagare i den skalan jag har verkat är det svårt att styra över sina arbetstimmar. Det ligger extremt mycket arbete bakom att ha en egen verksamhet.
Joakim Davidsson startade sin klädbutik i galleria Filbyter på Stora torget – först i källaren och efter några år flyttade han upp till entréplan. De första två åren var det hårt, han jobbade sju dagar i veckan och hade ingen anställd. När han fick sitt första barn 2010 hoppade hans syster in och vikarierade för honom några dagar.
Men så kom vändningen.
– Jag lyckades få in ett par märken som förändrade mycket. De kunder som var med på den tiden vet nog vilka jag syftar på. Det satte fart på mina affärer och jag anställde en person på timmar.
Sedan kom flytten från Filbyter till Gränden och covid, inte samtidigt men nästan. Efter covid kom folk inte tillbaka till city på samma sätt som tidigare, säger Joakim. Människor fick andra vanor vilket gjorde att det blev svårare att driva butik.
– Nu är det ett annat mönster för hur folk rör sig. På lördagar kommer det ungefär lika mycket folk som före pandemin, men på vardagar märker jag större skillnad mot förut – när många fler gick ut på AW på onsdagar, torsdagar och fredagar. Och innan AW:n handlade en del killar nya tröjor eller skjortor i butiken och tog på sig dem direkt. De två senaste åren har varit tuffa, alla känner av ökade räntor, lågkonjunktur och hög inflation. Och jag har full respekt för det, så klart.
Känner du av konkurrensen från nätet eller från secondhand?
– Jag ser inte nätet som en konkurrent. Kunder som handlar i butiker vill ha den service som nätet inte kan ge dem. Jag känner mina kunder, vet vad de vill ha och de har alltid varit oerhört viktiga. Om en kund skickar ett meddelande utanför öppettiderna och undrar över något tar det inte många minuter innan jag svarar.
– Det är helt enkelt tuffare tider. Det har också blivit lite för mycket rea vilket ger sämre marginaler. Hela branschen har bidragit till det och en liten aktör har svårt att stå emot. Nu behövs det också högre procentsats för att verkligen sälja på rea. Ingen reagerar på rabatt som är 10 eller 20 procent.
Nu vill han ro i hamn den här perioden i livet.
Vad ser du fram emot?
– Jag hoppas att jag ska få alla varor sålda till jul. Och även ha hittat ett nytt jobb.