I 70 år har den varit en del av inredningen i svenska hem.
Men nu slutar Ikea med sin katalog.
Den som gavs ut i augusti i år blev den sista.
Förändrade vanor och sättet att konsumera medier uppges vara två orsaker bakom beslutet.
Vi ställde frågan till några av företagets kunder, "Vad tycker ni om det?"
Sandra och Mikael Lindroth menar att beslutet att skrota Ikeakatalogen inte har någon större betydelse för dem. "Den är ju lite kult, men vi kollar oftast på nätet när vi söker något på Ikea", säger de.
Foto: Pelle Johansson
Lisa Olsson berättar att hon inte kommer att sakna katalogen. "När jag behöver något söker jag i första hand information på nätet", säger hon.
Foto: Pelle Johansson
Inger Andersson och Stig Bergquist förklarar att de gillar att bläddra i Ikeakatalogen. "Man är van vid att den kommer varje år, så visst kommer vi att sakna den", säger de.
Foto: Pelle Johansson
Ann-Kristin Strandberg tycker att det kan vara trevligt att botanisera i Ikeakatalogen. "Självklart kommer jag att sakna den lite grann, men samtidigt inte. Man vänjer sig alltid vid det nya".
Foto: Pelle Johansson
Amelie Samuelsson, säljare på Ikea, tycker att katalogen vuxit fram som en stark tradition genom alla år. "Det är lite synd att den försvinner, men samtidigt bra, inte minst om man tänker på miljön med mindre åtgång av papper".
Foto: Pelle Johansson