Nu ska Saabs nya supervinge testas

Teknikerna på Saab i Linköping har utvecklat den turbulensfria vingen. Nu ska vingpanelen, som minskar luftmotståndet och bränsleförbrukning, testas på ett civilt Airbus-plan.

Vingpanelen. Vingdelen som Saab utvecklat saknar skarvar, fogar och nitar, vilket minskar luftmotståndet. Jonas Bohlin, teknisk ansvarig på Saab, försäkrar sig om att det inte finns några ojämnheter.

Vingpanelen. Vingdelen som Saab utvecklat saknar skarvar, fogar och nitar, vilket minskar luftmotståndet. Jonas Bohlin, teknisk ansvarig på Saab, försäkrar sig om att det inte finns några ojämnheter.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-12-10 18:15

Saab är ett av flera europeiska företag som deltar i EU-projektet Clean Sky. Som namnet antyder handlar det om att utveckla miljövänlig flygteknik som ska minska utsläppen av koldioxid, kväveoxider och buller från den europeiska flygtrafiken med mellan 20 och 40 procent.

Tillsammans med flygjätten Airbus ansvarar Saab för att utveckla och tillverka vingar som minskar luftmotståndet. 300 miljoner kronor har satsats i projektet som pågått sedan 2008. 450 personer har varit involverade.

På torsdagen – när klimatförhandlingarna i Paris gick in i ett avgörande skede – presenterades resultatet för berörda intressenter på Saabs anläggning i Linköping. Den nio meter långa och tre meter breda vingdelen, som är tillverkad i kolfiberarmerad komposit, ska monteras på ett Airbus 340-plan.

– Det handlar om att få ner bränsleförbrukningen genom att bygga en vinge som har så lite luftmotstånd som möjligt. Det här är den största och mest komplicerade vingdel som hittills har byggts i komposit, säger

Dan Jangblad, chef för Saabs affärsområde Industrial Products and Services.

Till skillnad från vanliga flygplansvingar saknar den nya vingpanelen med integrerad framkant helt skarvar, fogar och nitar som orsakar turbulens. Vingen är fullständigt slät.

– Vi har inga siffror på det ännu, det är Airbus som räknar på det. Men bränsleförbrukningen kommer att minska med ett antal procent med den här vingen, säger Jonas Bohlin, tekniskt ansvarig för projektet.

Saabs vingdel kommer att monteras ytterst på en vinge till Airbus 340. På den andra vingen testas samtidigt ett annat koncept – en vingdel där ojämnheter helt enkelt har spacklats över. Testflygningar ska avgöra vilket koncept som är bäst.

– Vårt koncept är mer tekniskt avancerat. Själva tillverkningen är svår. Det är tusentals timmar som gått åt till beräkningar på hållfasthet och form, säger Jonas Bohlin.

Vingdelen är byggd för att klara tuffa påfrestningar i luften. På marken måste dock materialet hanteras med varsamhet.

– Vi kan inte lasta vingen på en lastbil hur som helst, säger Dan Jangblad.

På söndag kommer ett ryskt transportflygplan av typ Antonov 12 att lyfta från Linköpings flygplats med den dyrbara vingen i lasten. Vingpanelen ska transporteras till Aernnova i Spanien där monteringen sker. Den första provflygningen genomförs 2017.

Fakta/Clean Sky

Saab deltar med en rad andra företag inom den europeiska flygindustrin, som till exempel Airbus, Dassault och Rolls Royce, i forskningssatsningen Clean Sky. Det är Europas största forskningsprogram för kommersiellt flyg. och syftar till att göra flyget mer miljövänligt och minska utsläppen av koldioxid, kväveoxider och buller från den europeiska flygtrafiken med mellan 20 och 40 procent till 2020.

Saab ansvarar tillsammans med Airbus för utvecklingen av vingar och har bland annat utvecklat en turbulensfri vingpanel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om