Nu ska det bli lättare att ladda bilen

Det kommunägda bolaget Tekniska Verken vill köpa in sig i ett nytt svenskt företag som ska sätta upp laddstolpar för elbilar.

Snabbladdare. Tekniska Verken köper in sig i bolag som bygger laddstolpar för elbilar.

Snabbladdare. Tekniska Verken köper in sig i bolag som bygger laddstolpar för elbilar.

Foto: per olsson

Linköping2016-02-09 09:30

Än så länge finns endast en sådan här laddstolpe i Linköping, den står vid Statoil mellan Tornby och Skäggetorp. Innan sommaren ska det finnas betydligt fler och redan inom fyra år ska det enligt affärsplanen finnas 49 000 laddstolpar. Dessa ska då vara spridda över hela Sverige.

Det företag som Tekniska Verken vill köpa in sig i ska ägas tillsammans av tre svenska kommunägda energibolag, Öresundskraft, Jämtkraft och Tekniska Verken.

Dessa tre ger sig tillsammans ut på en konkurrensutsatt marknad där flera bolag håller på att bygga upp nätverk av laddstolpar. Fortum, Vattenfall och Eon är tre exempel på konkurrenter.

Att Tekniska Verken tar detta steg beror på att politikerna som representerar ägarna (Linköpingsborna) önskar detta.

– I vårt ägardirektiv finns uttryckt att vi ska främja utvecklingen och möjligheterna för elbilar. Anledningen till att vi satsar är att vi tror att elbilen kommer att vara en del av lösningen för att föra oss bort från en fossilberoende fordonsflotta, säger Klas Gustafsson, vice vd för Tekniska Verken.

Normalt sätter kommunallagen stopp för kommunägda bolag som vill verka utanför kommungränsen, men det finns undantag. Ett sådant gäller elhandel och formellt handlar dessa laddstolpar om att sälja el.

För att affären ska bli av krävs ett godkännande av kommunstyrelsen i Linköping, det fick Tekniska Verken under tisdagen. Det krävs också att fullmäktige säger ja på sitt nästa sammanträde.

Affären handlar om att Tekniska Verken ska köpa in sig i bolaget genom att betala 4 miljoner kronor, de vill också ha politikernas godkännande för få stoppa in upp till ytterligare 40 miljoner kronor.

Bolaget heter Evereg AB och det äger i sin tur det bolag som elbilsägarna kommer att möta; Clever Sverige AB.

Det svenska bolaget är relativt nystartat, tekniken är utvecklad för den danska marknaden. Där finns redan samma system och det ägs där av fyra danska kommunala energibolag.

Det finns prognoser som pekar mot att försäljningen av elbilar ska ta fart efter år 2020 och enligt ett EU-direktiv ska utbyggnaden av infrastruktur för elbilar ske så snabbt att det finns 140 000 laddstationer i Sverige år 2020.

Det är mot bakgrund av den prognosen som Clever Sverige räknar med att då ha 49 000 laddstolpar.

I affärsplanen för Clever Sverige AB ingår också att låta flera kommunala energibolag köpa in sig och bli delägare.

Clever Sverige AB

Om kommunstyrelsen och fullmäktige i Linköping godkänner affären så köper Tekniska Verken 24 procent i Evereg AB. Öresundskraft och Jämtkraft äger 26 procent vardera och bolagskonstruktionen är gjord så att det ska vara möjligt att ta in fler delägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om