För nästan exakt ett år sedan kunde vi rapportera att mediekoncernen NTM påbörjat byggnationen av en helt ny paketterminal på Torvinge-området i Linköping. Planen var då att få anläggningen klar inom ett år – något som visade sig stämma. På fredagen var det nämligen invigning av den sprillans nya terminalen som har planerad produktionsstart 1 december i år.
Det är Svensk hemleverans som kommer att husera i den 4 000 kvadratmeter stora lokalen. Företaget ägs av NTM-koncernen där Corren, MVT och NT ingår, och levererar paket i brevlådan samtidigt med morgontidningen. Den egna tjänsten för paketleverans heter Early Bird.
– Vi levererar ungefär 6 000 paket per dag. Tillväxten är enorm och enligt prognosen kommer vi år 2027 ligga på över 20 000 paket varje dag, berättar Svensk hemleverans vd Mattias Ternstedt, och fortsätter:
– Det är tydligt att butikshandeln fortsätter gå ner samtidigt som e-handeln ökar. Just vår kärnverksamhet med hemleveranser är också den del som ökar hela tiden när ombudsleveranserna blir färre och färre.
I dag använder Svensk hemleverans fyra olika lokaler på Torvingeområdet för sin pakethantering. Den nya terminalen, med en kapacitet på 30 000 paket per dag, gör att all verksamhet nu kan ske under samma tak.
– Tillväxten inom den här branschen gör att vi också räknar med att mer personal kommer att behövas de kommande åren. I dag är ett hundratal personer anknutna till terminalarbetet om man räknar in chaufförer. Inom en femårsperiod hoppas vi kunna se en 50-procentig ökning ungefär, säger Andreas Jansson, logistikchef på Svensk hemleverans.
I dag är ett hundratal e-handelsföretag anslutna till Early bird.
– Bland handlarna finns bland annat Apotea och Lyko. Tjänsten har bara funnits i tre år men varumärkeskännedomen är hög, säger Mattias Ternstedt.
Är det svårt att vara en uppstickare på den här marknaden när man ska konkurrera med jättar som Postnord och Schenker?
– Ja, det är svårt. Men vi har fördelen att vi, tack vare tidningsutdelningen, redan har ett fungerande distributionsnät. Vi tar med oss paket på samma runda. Det har gjort att vi i dag har tagit ungefär 20 procent av marknadsandelarna när det gäller varubrev, alltså de lite mindre paketen som kan läggas i brevlådan.