Flygbranschen lider av en stor brist på tekniker. Med en stigande medelålder väntas stora pensionsavgångar under den kommande tiden. Detta, tillsammans med pandemin som gjorde att luftfarten i princip stod helt stilla, har försatt branschen i en kris. För att lösa situationen har man bland annat tvingats rekrytera en större andel utländsk arbetskraft än tidigare.
Men ljusglimtar finns.
Bland annat har sökningen till fem av sju av landets flygtekniska gymnasier ökat. Detta enligt en ny rapport från TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd).
Ett av dessa är Flygteknikprogrammet på Anders Ljungstedts gymnasium.
– Vi har behövt testa att utöka våra klasser från 25 till 28 elever för att kunna matcha intresset, säger David Frostbacke, Training manager och lärare på programmet.
Han förklarar att de inte gjort några specifika satsningar för att locka fler elever till programmet, förutom att försöka synas mer i grundskolor och prata om branschen. Där förklarar han att många ungdomar får upp ögonen för utbildningen.
– Sen får alla som kommer hit en wow-känsla när de kommer in och ser alla flygmaskiner. Det är ju rätt så fränt att få komma såhär nära och sen även få möjlighet att börja skruva på dem. Det är lite annat än ett museum där man bara går bakom ett rep och kollar.
Möjligheten till framtida arbete i branschen är stor.
– Alla som får godkända betyg kommer att kunna få jobb, om de vill.
Men David Frostbacke påpekar att det inte endast är flygtekniker-yrket som blir aktuellt om man väljer utbildningen.
– Vi läser mycket om hydraulik, mekanik, pneumatik och så vidare. Alltså många olika saker som gör att man får en rätt så bra allmänbildning av det tekniska yrket. Så fastän man kan tycka att vi är väldigt nischade så får man en bra och bred grund här.
Vid Correns besök är det sistaårseleverna som har praktik i den stora hangaren på Malmens flygplatsområde. Här och var står elever och meckar med flygplan, helikoptrar, motorer och andra delar.
Nästintill alla elever vi pratar med förklarar att de efter studenten ska göra värnplikt, majoriteten med teknisk inriktning, men även många på Helikopterflottiljen. Efter det är dock planen för flertalet att studera vidare till flygtekniker.
– Flyg har en lite annan känsla än vad bilar och lastbilar har. Det är väldigt coolt att det man meckar med ska upp i luften och flyga, säger Svante Lindahl.
Han förklarar att anledningen till att det blev just flygtekniska programmet var lite av en slump. Egentligen hade han planer på att studera till just lastbilsmekaniker, men efter att ha fått höra om utbildningen blev han helt såld.
Läraren David Frostbacke förklarar att en stor del av utbildningen, utöver att träna upp de tekniska färdigheterna, fokuserar på att lära eleverna att jobba metodiskt och följa föreskrifterna. För att efterlikna eventuella framtida arbetsplatser måste eleverna anteckna noggrant vad som utförts och eventuellt vilka delar och verktyg de använder för att godkänna arbetet.
– Det är viktigt med perfektion och inte nöja sig med "good enough". Man måste vara extremt noggrann och inte slarva, då kan det bli tråkiga konsekvenser, förklarar Axel Salomonsson.
Eleverna säger dock att de inte tycker att den delen av utbildningen är jobbig, utan att de förstår varför tydlig organisering är så viktigt.
Utbildningen sker inne på skyddsobjektet Malmens flygplats, vilket gör att säkerheten är mycket mer intensiv och närvarande än på andra gymnasieskolor. Strikta regler gällande bland annat fotografering, tillträde och var man får röra sig medför att lite extra insatser för att bedriva gymnasieskola krävs, förklarar David Frostbacke.
– Men det är bra för eleverna att lära sig hur man beter sig i ett skyddsobjekt, detta då deras eventuella arbetsplatser i framtiden troligtvis kommer fungera ungefär på det här sättet. Och det brukar inte vara några problem överhuvudtaget, utan de lär sig snabbt hur de ska agera här inne.
I framtiden förklarar Frostbacke att de hoppas kunna locka till sig fler teknikintresserade tjejer till utbildningen, som idag är i klar minoritet i klasserna. Det är inte ett isolerat dilemma på just Anders Ljungstedts gymnasium, utan något som syns på samtliga av landets flygtekniska program.