– Inflygningen och landningen trafikleddes av flygledarna vid kontrollcentralen i Sundsvall och strax före klockan 10 satte det första flygplanet hjulen i backen. En och halv timme senare landade den första reguljära flighten, en KLM från Amsterdam, berättar Per Kjellander, operativ chef på Luftfartsverket, LFV, i en kommentar.
Linköpings flygplats blir den tredje flygplatsen i landet, efter Örnsköldsvik och Sundsvall, som leds från distans. Linköpings flygplats blir dock den första distansledda flygplatsen med både civilt och militärt flyg. Det gör luftrummet mer komplext och ställer större krav på systemets förmåga.
– Driftsättningen av Linköpings flygplats innebär att Sundsvall och Västernorrland ytterligare stärker sin roll som ett av naven för flygtrafikledning på distans i Sverige. Senare i år kommer också Scandinavian Mountains Airport i Sälen att trafikledas från Sundsvallscentralen, säger Per Kjellander.
Det är Luftfartsverket som tillsammans med Saab har utvecklat systemet. LFV har utvecklat det operativa konceptet medan Saab står för de tekniska lösningarna.
– Landningen i dag är en viktig milstolpe på vägen mot framtidens lokala flygtrafikledningstjänst. Jag är nöjd med att vi nu kan börja använda distansledd flygtrafikledning på vår egen flygplats, säger Per Lindblad, vd Saab Airport AB i en kommentar.
Efter dagens premiärlandning följer nu en driftsättningsfas innan trafikledningen helt förs över till kontrollcentralen i Sundsvall.