Dessutom måste boendet säkra att ingen vårdtagare är inlåst, alltså möts av en låst dörr som hen inte kan öppna. IVO konstaterar att vederbörande utan dröjsmål ska få hjälp med att antingen öppna dörren eller lugnas och få det stöd som krävs för att hantera situationen.
Kraven kommer efter oanmäld inspektionen på boendet, som i sin tur gjorts efter en lex Sarah-anmälan. Det här handlar om händelser som ligger bakåt i tiden och ärendet dateras hos IVO i augusti 2017.
Utförare då var Attendo. Sedan oktober 2017 är det kommunens egen organisation, Leanlink, som genom ett direktövertagande har ansvaret för verksamheten.
Att situationen på Järdalavägens vårdboende inte var bra var känt hos äldrenämnden och det var också anledningen till att kommunen övertog verksamheten, enligt Mikael Sanfridson (S), ordförande i äldrenämnden.
– Ledning och personal har gjort mycket för att styra upp situationen på vårdboendet. Nu har jag uppfattat att situationen är mycket bra, säger han.
Varken han eller Camilla Scharff, chef för äldreomsorgen inom Leanlink, hade kännedom om att vårdboendet är föremål för IVO:s granskning
Kritiken från IVO riktar in sig på att bemanningen nattetid är för låg, särskilt med hänsyn taget till hur lokalerna ser ut, med avdelningar på olika våningsplan. De skriver "samtliga avdelningar där personer med demenssjukdom eller demensliknande tillstånd vistas är bemannade dygnet runt." Enligt IVO får nattbemanningen inte understiga tre personer.
Under 2015 infriades ett vallöfte om ökad nattbemanning inom äldreomsorgen. Nio särskilda demensboenden fick pengar till detta. Men inte Järdalavägen, med två sjukhemsavdelningar och en demensavdelning. Att Leanlink nu driver verksamheten har inte inneburit någon förändring. Nattbemanningen är fortsatt två. Omsorgsnämnden har, enligt Camilla Scharff, gjort bedömningen att det räcker.
– Personalen på demensavdelningen ska aldrig lämna avdelningen, krävs hjälp så är det personal från sjukhemsavdelning som hjälper till, säger hon.
Om personalen på sjukhemsavdelningen behöver hjälp?
– Vi har nattpatruller från hemtjänsten som vi kan ringa in.
Hur går ni vidare nu?
– Vi får sätta oss med beställaren och diskutera kraven.
Beställaren är äldrenämnden, men Mikael Sanfridson har inget svar i dag.
– Vi får ta ställning till frågan när den dyker upp, säger han.