Nu kommer cykeln före bilen

På Östgötagatan vid korsningen med Sveagatan har Linköping fått sin första cykelbox. Det är en målad ruta som gör att cyklisterna hamnar framför bilarna vid rödljuset.

Vid p-huset Akilles ska det byggas nytt och anläggas cykelbanor.

Vid p-huset Akilles ska det byggas nytt och anläggas cykelbanor.

Foto: Per Olsson

LINKÖPING2017-07-02 23:04

Den här typen av markeringar i vägen har funnits i bortåt tio år i andra städer, men det här blir den första i Linköping. Under många år har cyklar separerats från bilarna när gatorna byggts om. Nu planeras allt fler gator så att cyklar och bilar ska samsas.

Då målas cykelfälten röda och det målas sådana här cykelboxar vid korsningarna.

Syftet är att minska antalet olyckor där cyklister kläms av framför allt lastbilar som ska svänga höger. Genom att cyklisten står framför alla bilar ska de bli lättare att se.

Den här målningen på Östgötagatan ska utvärderas av forskare, kommunen har ett samarbete med VTI som ska göra en studie av cykelboxen och de röda cykelbanorna.

När cykelbanan målas på gatan blir den som huvudregel enkelriktad – det är inte meningen att cyklister ska cykla mot biltrafiken. Detta är en avgörande skillnad mot när cykelbanan läggs tillsammans med trottoaren. På dessa cykelbanor är trafiken som regel dubbelriktad.

Ytterligare ett ställe som ska få röda cykelbanor målade i gatan är övre delen av Storgatan vid p-huset Akilles. Det bygget dröjer dock – enligt planen ska det vara klart nästa sommar. Den ombyggnaden är föranledd av att p-huset byggs på och att det ska byggas ytterligare ett hus – ett mycket smalt sådant – mellan p-huset och Storgatan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om