Kommunen håller på att författa ett dokument som kallas "Trafikplan för Linköpings innerstad". Syftet är att bestämma hur alla fotgängare, cyklister, bilister och bussar ska kunna samsas när staden växer. Dokumentet bygger på förutsättningen att Linköpings innerstad ska växa över Stångån.
Under tisdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att detta dokument ska ut på samråd. Det innebär att det är nu som Linköpingsborna är välkomna att lämna synpunkter.
Den vilja som redan går att skymta i det 100-sidiga dokumentet är att Hamngatan ska bort som trafikled för genomfartstrafiken. Inne i stadskärnan ska antalet bilar bli färre och de som ändå måste in ska framföras i 30 kilometer i timmen – eller lägre. Genomfartstrafik utan ärende inne i staden ska helt enkelt bort.
När det gäller kollektivtrafiken så finns viljan att flytta busstrafiken från Storgatan till Drottninggatan.
Fotgängare och cyklister ska ses som två skilda trafikslag och dessa ska så långt det är möjligt hållas åtskilda. Det kommer sannolikt också att byggas betydligt fler cykelparkeringar. Istället för bilparkeringar vid trottoarkanten kommer där att byggas p-platser för cykel. Det finns också förslag om att införa ett hyrcykelsystem.
Som bakgrund till varför det behövs en långsiktig trafikplan görs en historisk återblick. 1956 stod Drottningbron klar och då leddes den tidens motsvarighet till E4 rakt genom stan. Drottninggatan ersatte då Storgatan som genomfart.
Detta räckte dock inte särkilt långt. Under 50- och 60-talen tolvfaldigades antalet bilar i Linköping.
Den senaste stora förändringen av trafiken i Linköping gjordes 1976. Då stängdes Storgatan och S:t Larsgatan för genomfartstrafik och omvandlades till bussgator.
Trafikplan för Linköpings innerstad som nu börjar ta form omfattar samma område som Utvecklingsplan för Linköpings innerstad, båda dessa planer behandlar alltså ett större område än det som idag kan betraktas som innerstad.
Den nuvarande stadskärnan slutar vid Stångån men i dessa framtida planer räknas även Stångebro som en del av innerstaden.
Tidsperspektivet är långt – så långt som till år 2045 när det enligt prognosen ska bo 50 000 människor i innerstaden. I dag bor där 30 000 människor.