Nu kan det bli färre lastbilar

Debatten kring ett införande av HCT (High Capacity Transport) går het både i Sverige och runt om i Europa. Frågan många ställer sig är vilka effekter en sådan reform skulle få på trafiksystemet som helhet.

Foto: Tord Olsson/arkiv

Linköping2016-01-19 12:19

En av de känsligaste frågorna är om att HCT skulle flytta gods från järnväg till väg. Om detta är en riktig bild eller inte finns det många åsikter om. Både bland olika delar av industrin, bland politiker och bland olika forskargrupper - nationellt och internationellt.

Regeringen verkar ha sin uppfattning klar. Den väntas under våren lägga ett lagförslag om nya högre viktklasser för godstransporter.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) besökte Linköping i veckan. Hon ser påtagliga fördelar med att tillåta högre viktklasser.

– Att köra en transport med tyngre last gör att man inte behöver lika många lastbilar på vägarna vi har idag. Det är både bra för miljön/klimatet och för effektiviteten, sade hon till Radio Östergötland.

Går regeringens förslag igenom blir delar av vägnätet i Östergötland bland de första vägar som nästa år öppnas för den nya högre viktklassen. E4 genom Östergötland men också nya riksväg 50 till Motala och Örebro finns med i planeringen.

Dessutom öppnas E22 söderut och riksväg 55 mot Katrineholm för den nya, tyngre trafiken på max 74 ton brutto.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!