Distansledd flygtrafikledning i ny regi

Under natten till måndagen övergick den distansledda flygtrafikledningen av Linköpings flygplats från LFV till Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS.

Niclas Gustavsson är marknadschef på Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS.

Niclas Gustavsson är marknadschef på Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS.

Foto: Arkivbilder/Fredrik Quist

Linköping2020-06-01 12:00

Den 30 april förra året landade det första distansledda flygplanet på Linköpings flygplats och sedan förra sommaren är all flygtrafik, såväl civil som militär, distansledd. Flygplatsen blev därmed den tredje flygplatsen i landet som införde det digitala flygledartornet, eller Remote Tower, som Saab och LFV (Luftfartsverket) kallar systemet i marknadsföringen.  

Natten till den 1 juni övergick den distansledda flygtrafikledningen av Linköpings flygplats från LFV till Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS, och kontrollcentralen i Sundsvall.

– Vi har flyttat fram våra positioner på det här området och vi ser att intresset växer. I framtiden kommer vi att få se distansledd flygledning i hela världen, säger Niclas Gustavsson, marknadschef på SDATS.

Saab och Luftfartsverket äger gemensamt Saab Digital Air Traffic Solutions. (Saab äger 59 procent och LFV äger 41 procent). Huvuddelen av det tekniska arbetet sker på Saabs anläggningar i Växjö och Göteborg. 

Ännu så länge leds flygplatserna i Örnsköldsvik, Sundsvall, Linköping och Sälen från distans. LFV och Swedavia ska även etablera distansledd flygtrafikledning på fyra av Swedavias flygplatser i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. 

Systemet har hittills, förutom till Sverige, sålts till USA, Irland, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. 

– SDATS befinner sig i en utvecklingsfas. Snart kan vi börja skörda, säger Niclas Gustavsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!