Som montörsledare på Hockeypractice, det företag som har levererat isbanan, har han en gedigen erfarenhet av liknande uppdrag. Tillsammans med kollegorna Joakim Eriksson och Mauri Timonen är han utrustad med diverse verktyg. När staket och andra strukturer har plockats bort "hjälper" de den tjocka isen på traven. Att få den att smälta kan ta ett tag.
– Vi har stängt av systemet och försöker nu att förvandla kylan till värme – det är nästa tre kubikmeter glykol som ska gå från minus- till plusgrader. Just nu har vi tur med vädret men vi jobbar mot de minusgrader som förväntas under natten. Vi måste se till att få bort all vätska annars bara återfryser isen igen och igen.
När hoppas ni att nedmonteringen är klar?
– Det är jättesvårt att säga. I förra veckan var vi på Mall of Scandinavia och tvingades att lägga ned alldeles för många timmar. Jag hoppas att vi åtminstone är klara till på fredag. Det kritiska momentet rör glykolen, säger Fredrik Fahlstedt.
Isbanan i Linköping är en av företagets 23 anläggningar i vinter.
– Det är så här det ska se ut. Många har bara en isbana men det är ju den här ovalen som är grejen. Sedan blev väl inte skidspåret så lyckat.
Vad säger du om de driftstörningar som varit?
– Det är sånt som händer och som är svårt att göra något åt.
Satsningen "Vinterlandet" på Stora torget har varit ett samarbete mellan Linköpings kommun och cityföreningen Linköpings innersta. Totalkostnaden har beräknats till 1 100 000 kronor varav 900 000 tas från miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Kultur- och fritidsförvaltningen respektive cityföreningen står för 100 000 kronor var.
Michael Brask är utvecklingschef på kultur- och fritidsförvaltningen.
– Det jag har fått till mig är att nedmonteringen ska ta ett par dagar och det är ju snart dags för uteserveringarna, vårsolen kommer ju nu. Vi har sett till att synka med den planeringen, säger han.
Den formella utvärderingen av projektet görs, enligt Michael Brask, på fredag.
Men hur skulle du sammanfatta satsningen?
– Vi har haft ett vissa driftstopp men leverantören har varit snabb på att komma till oss och få ordning på problemen. På helgerna har det varit fullt med folk skulle jag säga men däven på lunchtid vissa vardagar. I perspektivet att få Linköpingsborna i rörelse så tycker jag absolut att det har varit ett lyckat projekt, säger Michael Brask.