Kritiserade bolaget startar taxitjänst i Östergötland

Det amerikanska multibolaget Uber lanserar sin reseapptjänst i Linköping och Norrköping. Från och med i dag, torsdag, ska resenärer kunna beställa en resa via Uber-appen.

Uber startar sin apptjänst i Linköping och Norrköping. Det ses inte med blida ögon av taxichaufförer som jobbar på de olika taxibolagen i Linköping.

Uber startar sin apptjänst i Linköping och Norrköping. Det ses inte med blida ögon av taxichaufförer som jobbar på de olika taxibolagen i Linköping.

Foto: Junge, Heiko

Linköping2022-09-22 07:00

I Linköping och Norrköping lanseras apptjänsten UberX, bolagets mest använda och billigaste av olika resealternativ. I Sverige finns apptjänsten sedan tidigare i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Västerås.

Enligt Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber, finns det en ökad efterfråga på apptjänsten i Sverige och därför satsar bolaget på den svenska marknaden.

“Vi letar alltid efter nya sätt att minska privat bilägande, och vi tror att vi kan göra vardagsresandet mer effektivt, bidra till minskade utsläpp och trafikstockningar i fler svenska städer och samtidigt skapa nya intjäningsmöjligheter för professionella taxiförare runt om i landet", uppger Peter Löfstrand.

Uber-appen är för både resenärer och partnerförare, det vill säga taxichaufförer som erbjuder sina tjänster antingen via ett åkeri eller sitt eget taxiföretag.  En resenär uppger upphämtningsplats samt önskad destination och kan då se priset i förväg och betala via appen efter avslutad resan. Enligt bolaget är alla Ubers partnerförare professionella och fullt licensierade taxiförare med taxiförarlegitimation och taxitrafiktillstånd.

Bolaget har kritiserats i olika länder för att Uber-taxiförare ska ha sämre arbetsvillkor jämfört med taxichaufförer samt att detta också har dumpat priser för andra etablerade taxibolag eftersom Uber-förare, bland annat, har möjlighet att "vara kreativa" vid skattebetalning.  

Uber har valt att svara på våra frågor via mejl, men man anser att skrivna avtal följs och att deras partner är skyldiga att betala skatt som alla andra.

På frågan hur man kom fram till att starta apptjänsten i Linköping och Norrköping svarade Peter Löfstrand så här:

"När vi startar upp i nya städer så utgår vi från indikationer på att efterfrågan har vuxit, detta genom att exempelvis titta på ökningar i antalet gånger appen öppnats i städerna senaste månaderna, men också genom dialog med lokala taxichaufförer."

Hur många partnerförare har ni i Linköping och Norrköping nu? 

"När det gäller antalet förare vid tiden för lansering så startar vi alltid upp med ett antal som vi bedömer är nog för att möta efterfrågan inledningsvis, för att sedan öka antalet i takt med att efterfrågan också växer".

Vi har pratat med några av de lokala taxichaufförer från olika taxibolag som brukar stå vid resecentrum i Linköping. Någon dialog mellan taxichaufförer och Uber känner de inte till.

– Vi i Linköping har inte efterfrågat deras närvaro. Här i Sverige förknippas bolaget Uber med oschysst konkurrens och slaviska förhållanden mellan förare och bolaget. Dessutom kan taxichaufförer som redan jobbar åt ett taxibolag inte jobba åt ytterligare ett bolag. Det är inte tillåtet. Allt handlar om pengar och här finns det inga pengar att hämta. Men Uber försöker slå ut andra taxibolag med sina låga priser, säger en taxichaufför som vill vara anonym.

Pierre Cederberg är medlemsansvarig på Taxiförbundet.

– Det råder redan stor brist på utbildade taxichaufförer och att de skulle efterfråga ytterligare ett bolag låter inte rimligt. Men det kan handla om friåkare som inte är anslutna till något taxibolag utan står ensamma på torg eller utanför restauranger under helger och väntar på kunder. De saknar en plattform/beställningscentral och med Uber får de den och möjlighet att vänta hemma på en beställing. De blir också synliga för flera kunder.

Uber

Uber grundades i San Francisco 2009 av entreprenörerna Travis Kalanick och Garrett Cam.

Uber har spridit sig över hela världen, men företaget har också varit inblandat i en rad olika kontroverser. Flera länder har utfärdat verksamhetsförbud på grund av illegal konkurrens.

Förare och resenär betygsätter alltid varandra efter avslutad resa där låga betyg alltid följs upp, vilket i sin tur kan leda till att förare som får dåliga betyg stängs av.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!