Det nya tåget har redan varit i trafik på andra sträckor i Mälardalen i lite mer än ett år, men nu sätts det in även på sträckan mellan Linköping och Sala, med stopp i bland annat Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Det nya tåget kommer att dela på arbetet med det gamla vanliga tåget som har trafikerat sträckan sedan 15 år tillbaka. Och de båda tågen skiljer sig åt en hel del.
– Linköpingsborna kommer att märka en ny komfort och standard. De här tågen är mycket rymligare och har tre gånger så många sittplatser, säger Julie Tran (C), Regionråd och ordförande i Trafik och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.
De nya tågen är utrustade med läslampor, wifi, fler eluttag och större bord, för att underlätta för arbete och pendling. Även då personer under coronapandemin råds till att arbeta hemifrån i så hög utsträckning som möjligt så finns det många som behöver resa ändå.
– I rådande läge kommer de nya tågen att göra resandet både tryggare och mer bekvämt för dem som behöver pendla, säger Julie Tran (C) och lägger till att antalet avgångar på sträckan kommer att öka från sex turer per dag till mellan tio och tolv med start i december.
En som har stor erfarenhet av de nya tågen är Joshua Kolanc som arbetar ombord på tåget. Han har bara en sak att anmärka på.
– Det var lite jobbigt i början med det höga ljudet som tutar vid varje hållplats. Det var ännu högre förut, men nu har man sänkt det lite. Det är ingen risk att man somnar och missar sin hållplats!