Som många andra regionala flygplatser går Linköping city airport med många miljoner i förlust varje år. I år skjuter Linköpings kommun till 40 miljoner för att täcka förlusterna från förra året, något som P4 Östergötland var först med att berätta.
– Flygplatser har stora fasta kostnader. Hela grejen med regionala flygplatser bygger på att det finns andra aktörer som bidrar till finansieringen. Samtidigt håller samarbetsprojektet med Saab nere kostnaderna, säger Paul Håkansson.
Att kommunen nu skjuter till 40 miljoner kronor är ingenting unikt, varken för i år eller för Linköping. Det menar Camilla Lejon, VD på Linköping city airport.
– En flygplats går inte runt förrän man är uppe i en miljon resenärer om året, och i Linköping har vi 144 000 resenärer om året. Men för varje skattekrona så får man många kronor tillbaka, i och med den tillväxt som det ger för näringslivet, säger Camilla Lejon.
Även Paul Håkansson ser de 40 miljonerna som en investering.
– Östergötland har många verksamheter som är beroende av goda flygförbindelser.
Men hur går det här ihop med kommunens ambition att vara klimatneutral 2025?– Jag ser inte Linköpings flygplats som något hinder för att nå det målet. Och jag ser heller inte att det finns någon politisk diskussion om det, förutom från enskilda partier.
Peter Larsson är VD på Svenska regionala flygplatser AB (SRF). SRF jobbar för att utveckla flygtrafiken i Sverige och samlar de flygplatser i Sverige som inte ägs av staten, bland annat Linköping city airport. De är kritiska till hur finansieringen av det svenska flyget är uppdelat, där flygplatser med stora flöden av passagerare ägs av det statliga Swedavia, medan mindre flygplatser som den i Linköping finansieras kommunalt.
– Det är inte rimligt att man har statliga fördelar på vissa flygplatser, när man skulle kunna lösa det så att alla flygplatser i Sverige samfinansieras, säger Peter Larsson.
Swedavia äger även mindre flygplatser, exempelvis den i Ronneby.
– Flygplatsen i Ronneby går inte heller med vinst, men där täcker intäkterna från de stora flygplatserna underskottet mer än väl, så Ronneby kommun behöver inte oroa sig. Vi tycker att lösningen är hyggligt enkel, att man tar från de rika flygplatserna och ger till de fattiga.