I dag sker ungefär 27 procent av alla resor i Linköping per cykel. Kommunens mål är att nå upp till 40 procent till år 2030, bland annat för att göra Linköping koldioxidneutralt.
För att nå målet planeras nio så kallade cykellänkar, det vill säga cykelvägar som är snabba och fem meter breda. På dem ska cyklister och fotgängare separeras och det ska finnas gott om plats för möten.
De första cykellänkarna byggs i vår, från Skäggetorp och Ryd in till centrum. De sju som planeras ytterligare ska gå mellan centrum och Malmslätt, Lambohov, Tinnerbäcken, Hjulsbro, Tallboda, Ekängen och Tornby.
Det handlar både om att bredda befintliga cykelvägar och om att bygga nya där det behövs.
– Nu sätter vi upp kameror för att kunna mäta cykeltrafiken innan länkarna byggs. På så sätt kan vi följa vad olika åtgärder får för effekt, berättar kommunens projektledare Peter Rexfalk.
Kamerorna sitter uppe i lyktstolpar som försetts med informationsskyltar om fotograferingen. Länsstyrelsen har gett tillstånd till kamerorna som inte lagrar eller skickar vidare några bilder.
– Kameran kan skilja fotgängare från cyklister. Bilderna processas inne i apparaten och den enda information som skickas vidare är hur många som cyklar förbi en punkt, åt vilket håll och i vilken fart, berättar Rexfalk.
Kamerorna har börjat sättas upp och monteringen fortsätter under december och januari. De kommer att vara i gång dygnet runt, året om.