I april förra året började Quick Scooters hyra ut eldrivna sparkcyklar i Linköping. Nu ger sig ytterligare ett företag, Tier, in på marknaden genom att under måndagen placera ut 250 elsparkcyklar i centrala Linköping och 28 omkringliggande stadsdelar.
Enligt Joachim Nordström, regionansvarig på Tier, finns plats för minst två aktörer.
– Vi vill binda ihop en större del av staden. Vi har till exempel öppet hela vägen till Mjärdevi och Campus, säger han.
Tanken är att man ska vara ett komplement till kollektivtrafiken, minska biltrafiken i innerstaden och hjälpa Linköpings kommun mot målet att bli klimatneutralt redan 2023.
Huvudfokus ligger alltså på pendlare som kan glida fram med en maxhastighet på 20 kilometer i timmen
– Det viktigaste är att folk ska kunna ta sig till och från jobbet på ett säkert och miljövänligt sätt. Men vi har en ganska bred målgrupp som omfattar även turister och så kallade "joyriders" som tycker det är kul att åka runt och se staden, säger Joachim Nordström.
Till att börja med har Tier fyra anställda lokalt. Men Nordström räknar med att arbetsstyrkan ska växa.
– Vi kommer att vara 5–10 stycken framöver, beroende på säsong och på hur efterfrågan ser ut.
Tiers etablering i Linköping sker i samarbete med kommunen.
– Vi har haft djupgående diskussioner de senaste månaderna för att få till det här på ett så bra sätt som möjligt, bland annat när det gäller mobilitetsplaneringen. Linköping är en av de städerna som ligger i absolut framkant när det gäller mobilitetstänk och klimatfrågan i stort, säger Nordström.
Att elsparkcykeln är ett klimatsmart alternativ att ta sig fram i stadsmiljöer är ett argument Tier gärna använder sig av.
Men det finns kritiska röster, både mot elspark-cyklister som inte följer trafikreglerna och att cyklar ibland lämnas på olämpliga ställen.
– Trafikvett är något vi jobbar mycket med, dels i vår app och via push-notiser. Vi har även ordnat förarskolor. Generellt sett skulle jag väl säga att regleringen för elsparkcyklar inte är jättetydlig. Det räknas i dag som en cykel – vilket är bra – men i och med att det i dag inte finns några tydliga regler är det svårt att ställa krav, säger Joachim Nordström och fortsätter:
– Gällande parkeringsfrågan kan man höra av sig till oss direkt eller gå via kommunens tjänst för felparkeringar om en elsparkcykel är illa parkerad. Då har vi ansvaret att flytta den.