De nio cykellederna ska i fortsättningen kallas cykellänkar och förutom att vara tre meter breda ska de sopas och saltas ordentligt på vintern. Belysning och vägskyltar ska bli bättre och vid korsningar med andra vägar ska cyklisterna ha företräde.
Detta beslut fattades av samhällsbyggnadsnämnden under onsdagen, det är ett inriktningsbeslut som kommer att ta flera år att genomföra. Det är också så att de nuvarande nio cykelstråken kan bli fler om det skulle behövas.
Det första som kommer att märkas är att cykelvägen mellan Linköpings centrum och Ryd byggs ut. Där har kommunen redan fått ett statsbidrag beviljat och målet är att det bygget ska komma igång under 2018. Tillsammans med dessa tre meter breda cykelbanor ska också särskilda gångbanor finnas som skiljer fotgängare från cyklister.
– För oss handlar det om att skapa ett koldioxidneutralt Linköping, men också att göra det säkrare och tryggare i trafiken. Vi får en del synpunkter på förhållandet mellan dem som går och dem som cyklar och ambitionen är att dela upp det tydligare, säger Elias Aguirre (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.
Det kan bli fler sträckor än den mot Ryd som påbörjas under 2018 – hur och vilka det blir beror på hur mycket pengar det finns.
De nio cykelstråken går från centrum mot Ryd, Malmslätt, Mjärdevi, Ullstämma, Hjulsbro, Tallboda, Ekängen, Tornby och Skäggetorp.