Förra veckan stod det klart för alla kunder hos företaget Easypark att deras app inte längre skulle fungera i Linköping. Orsaken var att Dukaten inte förlängt avtalet och istället hänvisade till sitt eget betalsystem. Detta gjorde inte bara vd:n för Easypark arg utan även många kunder som vant sig vid en viss lösning. Allt detta gör att Dukaten tänker om.
– Vi ändrar oss. Och varför tänkte vi inte på det här från början? jag vet inte, vi hade ett för smalt perspektiv, säger Johan Kristiansson. Han är vd för det kommunala bolaget Sankt Kors, där Dukaten ingår.
Han har inga problem med att medge att de inte hade tänkt igenom alla konsekvenser. Men att göra om och göra rätt kommer att ta lite tid. Nu vill Dukaten öppna – inte bara för Easypark – utan för alla företag som erbjuder betalningslösningar.
För att få till det ska de göra en lista med tekniska krav som leverantören måste uppfylla, sen bjuder de in till en upphandling och alla som klarar kraven får finnas i Linköping.
– Vi vill göra detta så fort som möjligt, säger Johan Kristiansson.
Men med upphandling och avtalsskrivning innebär "så fort som möjligt" att det dröjer till framåt våren innan allt är klart.
– Vi ser oerhört positivt på detta. Men samtidigt tycker jag att vi kunde få finnas kvar parallellt med att den här processen pågår. Vi vill definitiv finnas i Linköping, säger Anders Bäck, vd för Easypark när Corren berättar nyheten för honom.
Easyparks parkerings-app fungerade tidigare endast på markparkeringar, inte i p-hus. Så kommer det att vara även i framtiden eftersom bomsystemen i p-husen gör alternativa betalningssystem omöjliga.