Nördkollo för dataspelstjejer

Idéerna haglar och entusiasmen är påtaglig. När årets Nördkollo på Datamuseet drar igång är stämningen på topp. Och i vanlig ordning är endast tjejer välkomna – för branschens bästa.

Spindeln i nätet. "Utan alla nördar skulle vi inte vara så framstående som vi är inom teknikområdet" säger projektledare Elin Kusmin.

Spindeln i nätet. "Utan alla nördar skulle vi inte vara så framstående som vi är inom teknikområdet" säger projektledare Elin Kusmin.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-06-14 21:45

Korvar, planeter som attackerar jorden, nertrampade kattsvansar och karaktärer som faller ner i manglar och dör. I slutet av Nördkollots första dag är kreativiteten kännbar. 30 tjejer i åldrarna 13 till 19 har samlats i Östergötlands museums bakre lokaler för att gruppvis arbeta fram förslag till nya dataspel. Lagom till torsdagens avslutning kommer var och ett av förslagen att ha tagits från sitt nuvarande embryostadium till en spelbar verklighet – såväl miljödesign som programmering och spelmontering står på schemat. Målet är sålunda tydligt.

– Att arbeta mot ett gemensamt resultat är ett bra sätt att samlas på, säger Elin Kusmin, projektledare och samordnare av Nördkollo.

Arrangemanget i fråga anordnas för tredje året i rad och stöttas av Kulturrådet, Folkuniversitetet, Dataföreningen Östra kretsen, Linköpings kommun och Linköpings universitet. Liksom tidigare får enbart ungdomar som identifierar sig som tjejer delta, ett väl genomtänkt beslut.

– När datorerna kom blev det snabbt en manlig domän och har så varit sedan dess. Men teknikbranschen måste få in fler kvinnor, mångfald är det bästa för produkterna. Nördkollo behövs alltså för att motverka den här konstiga jämställdheten, menar Elin Kusmin.

Under kollots fem dagar skapas en trygghetszon med syfte att peppa, inspirera och uppmana deltagarna till att skapa med teknik. Ingen tidigare kunskap krävs, var och en får ta avstamp från de egna förutsättningarna, oavsett vilken nivå det handlar om. Elin Kusmin igen:

– Några är mattenördar, andra är programmerarstjärnor eller kreativa och skapande och sedan finns det de som helt enkelt gillar kollo och gemenskap. Men här vill vi ge dem frihet att pröva nya roller, och att skapa nätverk med varandra.

Att nätverkandet i fråga redan har påbörjats står klart. De närvarande tjejerna kan därtill skatta sig lyckliga – trycket har ökat och till och med kollots reservlista tecknades i år snabbt full. Elin Kusmin har en egen uppfattning om varför.

– Dataspel ligger i tiden och jag tror även att många föräldrar börjar få upp ögonen för sina döttrars intressen. Vår förhoppning är att vi kommer att utvecklas och i framtiden också kunna erbjuda Nördkollo för yngre tjejer liksom flera gånger om året. Vi vill göra det större.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om