Realgymnasiet hade ställt upp en klättervägg. Naturbruksgymnasiet drog blickarna till sig med en stor jordbrukstraktor. Och Katedralskolan erbjöd identifikation och stolthet över skolan med sin slogan "I (hjärta) KTDRL. Gymnasieskolor från hela länet fanns på plats på Gymnasiemässan i Konsert & Kongress, och det fanns gott om lärare och gymnasieelever på plats att ställa frågor till. Det var mycket information att ta in, och många niondeklassare och deras föräldrar såg lite vilsna ut.
– Vi försöker få ungdomarna och deras föräldrar att sänka axlarna lite. Vårt huvudbudskap är att mässan bara är en startpunkt, sedan ska man fortsätta och gå på skolornas öppet-hus och känna sig fram, sade Niklas Sörman, lärare på Folkungaskolan.
– Man ska välja skola med hjärtat, för om man trivs på skolan så klarar man studierna, fortsatte han.
21 gymnasieskolor fanns på plats på mässan. Den som ville att se bortom det rena reklamspråket med budskap som "Sveriges vassaste entreprenörer" och "En värld av möjligheter" kunde ta hjälp av 18 färdigformulerade frågor. Kan jag få individuellt stöd i något ämne? Är skolans lärare behöriga?
– Mässan är till för att ge information, det ska inte vara en plats för försäljning och marknadsföring. Det är klart att jag gärna vill att eleverna ska välja Folkungaskolan, men jag har inga problem att rekommendera en annan skola om jag tror att det är bättre för eleven, säger Niklas Sörman.