Nej till sänkt fart på 35:an

Trafikverket vill sänka hastigheten på väg 35 mellan Åtvidaberg och Linköping. Kommunstyrelsen i Linköping säger nej.

Foto: Mikael Svensson

LINKÖPING2013-02-13 06:30

Trafikverket bestämmer, men innan de beslutar rådfrågar de berörda kommuner. Nu vill Trafikverket sänka maxfarten från 90 till 80 kilometer i timmen. Anledningen är att vägen anses olycksdrabbad.

Att kommunstyrelsen i Linköping sätter sig på tvären beror på att de inte vill förlänga restiden för den som pendlar.

– Vi måste underlätta arbetspendling, vi vill korta restiden istället för att öka den, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M).

Dessutom hoppas han på att vägen ska byggas om till en mötesfri väg med ny förbifart vid Grebo. De tankarna finns i den länstransportplan som gäller nu. Samtidigt har dessa planer funnits i många år utan att ha blivit verklighet och den plan som nu gäller ersätts från och med nästa år av en ny. Den ska gälla åren 2014 till 2025.

Det kan alltså dröja mer än tio år innan det blir någon mötesfri väg. Ingen vet när den blir verklighet.

Samtidigt som Paul Lindvall säger nej till att sänka hastighetsgränsen påpekar han också att det inte går att vänta på en total ombyggnad. Han vill ha vissa trafiksäkerhetshöjande åtgärder ganska snart.

– Jag tror att det finns en rimlig chans att Trafikverket gör en del åtgärder, och chansen ökar nog om vi som stor kommun visar att vi tycker det här är viktigt. Att vi svarar så här på ett remissyttrande tror vi påverkar.

Men hur stor skillnad gör 10 kilometer i timmen?

– Det är väl inte så att folk slutar pendla för det, men vår inriktning måste vara att det ska vara möjligt att pendla in till Linköping och allt som förlänger eller försvårar pendlingstiden är negativt. Sen kanske 10 kilometer i timmen inte är avgörande, men vi vill upp till 100 kilometer i timmen och mötesfri väg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!