Under hösten har bygg- och miljönämnden i Linköping sagt nej till tre planerade byggen på grund av flygbuller.
Det handlar om buller som Försvarsmakten orsakar.
I det här sammanhanget är det skillnad på buller från försvaret och civilt buller. Därför gäller inte den lösning som regeringen ordnade sommaren 2015 – den som löste bullerbråket mellan Saab och Linköpings bostadsbyggare.
I praktiken går numera en relativt snäv bullerkurva runt Saabs flygfält. Den markerar ljudnivån med ett medelbullervärde på 55 dBA.
Runt Malmen gäller maxbullervärdet 80 dBA och då blir bullerområdet betydligt större.
Problemet är egentligen inte nytt, men i takt med att både bostadspriser och bristen på bostäder ökar så vill allt fler bygga nytt. Corren har plockat fram tre färska exempel.
Ulf Tegler ville bygga fyra villor alldeles öster om Tokarp, Faton Lushako ville göra om ett större garage nära Ryd till bostad och Claudine Pettersson ville bygga en ny villa vid Rakered, sydost om Vikingstad.
Alla tre fick nej på grund av att Försvarsmakten inte vill se nya bostäder inom den linje som de kallar influensområde. Linjen markerar maxbullerkurvan med en nivå över 80 dBA från Malmens flottiljflygplats.
Det är en teoretisk ljudkurva – några mätningar görs inte.
Försvarsmaktens önskan väger tungt eftersom Malmen är ett så kallat riksintresse. Riksintresse kan också vara en orörd naturtillgång eller kulturhistorisk miljö.
Företrädare för dessa riksintressen blir tillfrågade varje gång någon vill bygga i närheten av dem – de blir remissinstans.
Därefter är det bygg- och miljönämnden som ska fatta ett beslut och de är inte tvingade att följa remissinstansernas vilja. Men just Försvarsmakten har bygg- och miljönämnden i Linköping inte gått emot någon gång under hösten.
Orsaken är enligt ordförande Gunnar Gustafsson (MP) att det i just de exempel som Corren lyfter fram finns ytterligare skäl att säga nej.
– I de här tre fallen finns även andra skäl till att vi inte vill släppa fram bostäder, säger han.
I Rakered handlar det om riksintresset för naturvård, den föreslagna tomten ligger nära Kapellån.
I Ryd handlar det om att huset ligger 55 meter från järnvägen där det sker transporter av farligt gods.
De fyra villorna nära Tokarp ligger enligt nämnden nära det område där det eventuellt ska byggas ny järnväg – Götalandsbanan.
Om bygg- och miljönämnden valt att säga ja finns möjligheten att Försvarsmakten överklagat och det skulle då kunna leda till en rättslig prövning av om en enskild bostad riskerar att skada riksintresset.
Finns det inte ett värde i att få en rättslig prövning av hur starkt det här riksintresset är?
– Ja, det kan finnas ett sådant intresse, men i så fall på platser där kommunen tycker att det är lämpligt att bygga stad. Då kan det vara värt att få det prövat. I just de här fallen finns flera skäl till att inte göra dem till principfall, säger Gunnar Gustafsson.
I sammanhanget bör nämnas att miljökontoret inte har några invändningar mot bullernivån i Correns tre exempel – även miljökontoret är remissinstans – men de utgår från medelbullerkurvan på 55 dBA.
För den som vill bygga är det inte alldeles lätt att se logiken i dessa olika regelverk.
Claudine Pettersson, Faton Lushako och Ulf Tegler har alla tre svårt att förstå på vilket sätt just deras planerade hus skulle kunna hota Malmens flygflottilj.
Claudine Pettersson har bara 800 meter till det nya bostadsområdet Bankeberg invid Valhall i Vikingstad. Där har det byggts och där ska det byggas ännu mer.
Men platsen där Claudine Pettersson vill bygga ligger på fel sida av bullergränsen.
– Jag är uppväxt här och det bullrar inte ens en gång per dag, säger hon.
Hon har försökt argumentera. Hon har letat fram riktlinjer som säger att buller bäst ska mätas som ett genomsnitt – inte genom att fokusera på enstaka bullertoppar.
Hon har framfört till bygg- och miljönämnden att det måste ses som helt osannolikt att hennes husbygge skulle kunna skada totalförsvaret. Hon har också förklarat sig villig att använda extra bullerisolering.
– Det känns meningslöst, som att de inte vill förstå. Det känns som om de inte ens läser det jag skriver, säger hon.
Hon pekar också på motsättningen som finns i att det är tillåtet att bygga om och bygga ut befintliga bostäder – det är bara nya bostäder som stoppas.
Det andra riksintresset som anses hotat låter i hennes öron minst lika märkligt. Det rör närheten till Kapellån.
– Det här är en gammal kvarn, den ligger nästan i ån, säger hon och pekar på det hus som hennes mamma bor i.
Bredvid kvarnen ligger ytterligare tre bostadshus och det planerade huset skulle ha hamnat längre bort från Kapellån än samtliga dessa.
Trots motgångarna har hon bestämt sig för att överklaga bygg- och miljönämndens beslut.
Correns andra exempel står Faton Lushako för. Han ville hjälpa sin mamma att bygga om ett garage till bostad. Hon bor på en liten gård utmed Glyttingevägen, några hundra meter från villorna i Ryd.
Faton Lushakos pappa byggde ett ganska stort garage 2010 som inte längre behövs – men som skulle kunna bli bostad. Den här ansökan till bygg- och miljönämnden har formellt inte fått något avslag. Faton Lushako visste redan innan sammanträdet att det skulle bli nej och valde då att återkalla ärendet.
– Jag tänkte först att vi skulle göra egna bullermätningar och försöka senare, men vi har inte råd att gå vidare så vi lägger ner det istället, säger han.
Han är förvånad över att det inte gick. På tomten ligger redan det hus som hans mamma bor i.
Det tredje stoppade byggprojektet står Ulf Tegler för. Han äger Värö Södergård och ville bygga fyra villor på mark som ligger alldeles öster om bostadsområdet Tokarp. Han har redan överklagat bygg- och miljönämndens beslut.
– Jag menar att Försvarsmakten har fel här, säger han.