Det säger Maria Randjelovic som är ordförande i Föreningen för Linköpings musikklasser – en förening som organiserar elever, föräldrar, tidigare elever och andra kulturintresserade personer som vill stötta musikklasserna. Hon är också förälder till ett barn som går i musikklass i årskurs 6 och ville fortsätta gå i musikklass på högstadiet.
På onsdagen skrev Corren om beskedet att profilklasserna på Folkskolans högstadium ska läggas ner, men att det beslutet inte berör eleverna som redan går i profilklasserna – de skulle fasas ut.
– Vi är många som protesterar mot beslutet om nedläggningen av musikklasserna. Skolledningen borde ha haft en dialog med oss föräldrar. Att splittra klasser och blanda elever som har musikprofil med alla andra elever är helt felaktigt ur flera olika aspekter. För att körverksamhet ska fungera i den här känsliga åldern måste eleverna känna tillit till varandra. Den byggs också på raster och övrig gemensam skoltid. Genom att splittra eleverna försämrar man också tilliten som man har byggt upp på mellanstadiet, säger hon.
Maria Randjelovic hävdar att den nya organisationen av musikklasser där eleverna blandas, men har möjlighet att öva körsång tillsammans, förstör den sammanhållna pedagogiska verksamheten och gemenskap som är musikklassernas styrka.
– Nu har eleverna kortare sångövningar flera gånger per vecka. Efter förändringen blir det ett par längre pass i veckan i stället. Det blir då också svårare både för elever och lärare att öva extra inför konserter som utgör en viktig del av körverksamheten. Musikklasserna har funnits i nästan 40 år i Linköping och de är en del av stadens kulturhistoria och tradition. Nu utarmas den traditionen.
Har du förståelse för skolledningens tanke att elever från olika samhällsklasser ska blandas?
– Det har jag definitivt och vi föräldrar tycker också att det är en viktig fråga. Vi har tidigare lyft fram att skolan kulle kunna göra riktad reklam för sina musikklasser i olika stadsdelar för att locka musikintresserade barn från fler områden än i dag. Musikklasserna borde användas för att främja integration i stället för att man lägger ner dem med ursäkt att det görs för att blanda eleverna från olika samhällsklasser.
Även om beslutet om nedläggningen i slutändan är ett rektorsbeslut är Maria Randjelovic också i viss mån kritisk mot Linköpings politiker. Uppdragen från politiken när det gäller profilklasser togs bort 2019 – sedan dess får skolorna från år till år själva ansöka om vilka profiler de ska ha.
– Det är att göra lätt för sig och abdikera. Politikerna borde i stället ge skolorna i uppdrag att ha profiler som inkluderar särskilda insatser för att eleverna ska komma från olika stadsdelar. Körsång är en tradition i många kulturer, det finns säkert många barn i underrepresenterade stadsdelar som vill sjunga men många av dem vet inte ens om att det finns musikklasser.
Corren har även pratat med några lärare på skolan.
– Beslutet var inte alls förankrat hos personalen och det kom som en total chock. Att blanda eleverna kan vara en vacker tanke, men vi lärare har inte alls varit delaktiga i den processen. Tajmningen för beslutet är usel. Musikklasserna i årskurs 6 har just gjort sitt skolval. Hade eleverna vetat om det här beslutet hade de kanske valt på ett annat sätt, säger en lärare som vill vara anonym.
En annan lärare är djupt bekymrad:
– Lärarkåren är splittrad, men majoriteten av personalen är INTE positiv. Beslutet fattades utan oss lärare och det kommer att ha katastrofala konsekvenser för verksamheten.