– Vårt lands ekonomi är stark och det återspeglar sig i flygandet, framför allt till och från Sverige. Dessutom blir Sverige mer och mer attraktivt som turistland, säger Luftfartsverkets generaldirektör Ann Persson Grivas i en kommentar till statistiken för fjolåret.
Flygtrafiken ökade med fem procent. Den största ökningen stod överflygande trafik för. Det är alltså trafik som varken startar eller landar i landet, men som svensk trafikledning tar hand om i vårt luftrum, och som ger statliga intäkter. Inrikesflyget står för 21 procent av trafiken, utrikes för 37 procent och överflygningen för hela 42 procent av all flygtrafik över Sverige.
– Mycket trafik från fjärran östern till Västeuropa går över Sverige, som från Tokyo till London, eftersom det är rakaste vägen. En vanlig väg är att man kommer in över Gävle och åker sedan tvärs över Sverige, in över Danmark. Det tar cirka 45 minuter, förklarar Per Fröberg, presschef på Luftfartsverket.
LFV-direktören understryker ansvaret att trafikleda flyget så att miljöpåverkan blir så liten som möjligt:
– Det gör vi genom etablerandet av raka flygvägar, så korta in- och utflygningsvägar som möjligt till och från flygplatserna och utbildning av våra flygledare i ecodriving i luften, säger Ann Persson Grivas.
Eco driving i sammanhanget handlar exempelvis om att glidflyga in vid landning, vilket kan minska bränsleförbrukningen.
Naturskyddsföreningen ser överflygningen som en global miljöfråga och diskuterar därför främst utrikesflygets kraftiga utveckling i Sverige. Klimateffekten för utrikesflyget är enligt Naturskyddsföreningen lika stor som för privatresor i bilar i Sverige. Där är man rejält kritisk:
– Flyget har blivit en gökunge i svensk miljöpolitik. Problemet är att utrikesflyget fortsätter att öka. Det äter upp effekterna av insatser för klimatet på andra områden, säger Oscar Alarik, chef för Naturskyddsföreningens klimat- och juridikavdelning.
Han välkomnar initiativ som den nya flygskatten, ecodriving i luften, biobränsle eller nya tekniska lösningar som eldrivna flygplan. Men han tror inte att det är tillräckligt.
– Tekniken tar för lång tid att utveckla. Flygskatten kommer att minska ökningen och koldioxidutsläppen, men den sätts så lågt för att den inte ska påverka flygets utveckling. Det gör att den bara håller tillbaka utvecklingen, medan flyget ändå expanderar. Efter några år har vi utsläppsökningar igen.
Vad behövs då?– I Sverige måste man med politiska medel ta tag i utrikesresorna. Närmast är att sätta en flygskatt som faktiskt stoppar expansionen. Men det krävs priskänslighetsanalyser först. I bland räcker det med ganska små ökningar för att påverka människors vanor.