På ett dialogmöte i Missionskyrkan diskuteras infrastrukturplanen. På plats är Ulf Flodin och Bengt Walla från Järnvägsfrämjandet Öst, de vill att Tjust- och Stångådalsbanan ska rustas upp och har med sig över 12 000 underskrifter.
– Folk har blivit glada över att få skriva under och det finns ett folkligt stöd, säger Bengt Walla.
I mitten av januari kom uppgiften om att en modernisering av regionbanorna inte finns med i planerna för infrastruktur. Det är någonting Järnvägsfrämjandet vill ändra på. Vi verkar för att det ska komma pengar med nytt regeringsbeslut 2018
– I vår region går pengarna till vägar och inte spår. Men vi ska ändra på det nu, säger Ulf Flodin.
Enligt Bengt och Ulf finns det många fördelar med tågen, som snabbhet och miljövänlighet. Enligt Trafikverket räcker det dock med busstrafik då befolkningen längst Stångådalsbanan antas minska.
– Buss tar längre tid än tåg. Det tar 1:05 timme med buss till Kisa, men bara 50 minuter med tåg. Om man satsar på vägar så blir det mer trafik och det är dåligt för miljön, säger Ulf.
Järnvägsfrämjandet menar även att befolkningen längst Stångådalsbanan kan öka om banan upprustas. De anser att regionerna måste samarbeta. Eleonor Mörk är strateg inom infrastruktur och var med på dialogmötet.
– Jag kan inte uttala mig om upprustandet av Stångådalsbanan och Tjustbanan, men det är bra med intresseorganisationer som vill delta på de här mötena. De är kunniga på sitt område och kan bidra till dialogen, säger hon.
Lösningen till detta problem kommer enligt Bengt och Ulf från pengar som ändå är över.
– Det finns 650 miljoner kvar sen tidigare från LTP-pengarna. Vi tycker man ska lägga några hundra av dessa för att rusta upp. Östgötarna bör ta sitt förstånd till fånga.