Åsa, 37, älskar att sy modekläder i gammal stil

Det är mycket slit och släng-tänk i klädindustrin idag, konstaterar Åsa Petersson som fascineras över hur hållbart kläder gjordes förr.

Åsa Petersson bär en vinterrock i grönt ylle med fuskpälsdetaljer, med inspiration från tidigt 1900-tal.

Åsa Petersson bär en vinterrock i grönt ylle med fuskpälsdetaljer, med inspiration från tidigt 1900-tal.

Foto: Privat

Linköping2024-01-21 15:00

– Historien bakom kläderna och den tid då de bars är jag minst lika intresserad av som att skapa själva plaggen, säger Åsa Petersson.

Vi möts i familjens villa i Linköping, i källaren har hon sin syateljé där det finns lika många olika knappar som färger på sytrådar. 

– Det är lite lyx att ha så nära till ateljén när kreativiteten faller in. 

Intresset för kläder och modevetenskap väcktes på allvar när hon började mode och sömnadslinjen på Anders Ljungstedts gymnasium. 

undefined
Åsa Petersson föll för just sömnad och mode när hon började på Anders Ljungstedts gymnasium på mode och sömnadslinjen.
undefined
Nere i syateljen hänger sytrådarna prydligt på rad och det finns minst lika många färgnyanser på knappar som ligger i en stor glasburk.

– Jag hade egentligen ingen erfarenhet av just sömnad när jag började där, men jag var konstnärligt intresserad och målade en del. 

Efter examen studerade Åsa modevetenskap och konsthistoria på Stockholms universitet. 

– Det finns ju så otroligt mycket att lära sig om kläder från andra århundraden och mycket vi skulle behöva anamma i nutid med. 

Ge exempel på vad?

– Nu är det mer slit och släng-tänk bakom klädinköp. Så fort kläder går sönder slängs de istället för att lagas. Genom modevetenskapen lärde jag mig mycket om tyger och olika material. Förr i tiden gjordes kläder mer medvetet, det fanns en tanke bakom allt från vilken tråd som höll bäst till vilket material som passade bäst för ändamålet. 

När Åsas intresse för kvinnligt historiskt mode väcktes började hon följa några bloggar för inspiration och startade själv en sömnadsblogg. 

– Där delade jag exempelvis med mig av hur jag hade gjort en korsett eller en hatt. 

Åsa går på olika klädfester där likasinnade träffas. 

– Där har man antingen på sig sånt man skapat själv eller köpt.

undefined
Varannat år anordnar Åsa Petersson den stora Krinolindagen i Gamla Linköping. En krinolinkjol är klassisk underkjol i stålram.
undefined
Åsa Petersson och systern Maria föreställer kvinnorättskämpar (suffragetter) från 1905.

Är hela festen vara inspirerad av en tidigare tidsepok?

– Ja, det kan vara så avancerat som betalda kuvert med en matmeny från den tiden och dansträningar. Det kan också vara så enkelt som en picknick.

Syr du även moderna kläder?

– Nej det gör jag inte. Jag har aldrig riktigt gillat modern stil eller mode, jag köper mest vintagekläder. Jag lagar dock kläder hemma som går sönder, men inget mer modernt än så. 

I september hade hon sin första egna modevisning på Arbetets museums historiska dag i Norrköping.

– Där visade jag elva egna klänningar som modeller fått komma hit och prova. Det var viktigt för mig att ha modeller i alla storlekar och åldrar. Även om jag hade svårt att njuta av visningen på plats kunde jag landa i det lite senare. Jag är glad och stolt att jag fick ihop allt så bra. 

undefined
Åsa skojar om att hon bara gör kvinnokläder av ren princip och hon gillar att klä sig som suffragetter, som var de tidigaste förkämparna för kvinnlig rösträtt.
undefined
Åsa hade sin första egna modevisning i Norrköping i september där hon visade elva av sina egna kreationer.
undefined
Åsa Petersson fixar med korsetten på en provdocka.

Finns det kläder från andra tider mer eller mindre populära?

– Absolut, något så modernt som olika tv-serier. När serien Bridgerton började sändas fick jag förfrågning att göra balklänningar i den stilen. 

Åsa korrigerar den blå och vita korsetten på en provdocka och berättar att det är en myt att korsetter är obekväma. 

– Om en korsett är obekväm är den felsydd. 

Arbetar du heltid med att sy?

– Nej, jag har ett heltidsarbete som administratör på en skola i Linköping. Att sy är just nu mest en hobby även om jag tagit emot många beställningar genom åren. Allt från bröllopsklänningar till festkläder.

Nere i ateljén står tre provdockor med olika skapelser som Åsa gjort, en som har en vacker blå klänning.

– Det är en riddräkt från sent 1700 tal. Kappan är gjord i ylle med tre olika lager kläder under, en blus, en korsett och en underkjol. Sen har den även rumpkuddar under klänningen för att ge illusionen av en smalare midja och större rumpa. Mode har ju alltid gått upp och ner utifrån vad som anses vackert. Förr i tiden opererade man sig inte utan skapade klädesplagg för ändamålet istället. 

undefined
Nere i ateljén har Åsa många böcker om modets historia. Där hämtar hon gärna inspiration till nya klänningar.
undefined
Vad som är inne i modevärlden färändras ständigt. Förr i tiden opererade man sig inte utan skapade klädesplagg för ändamålet istället. Här har en riddräkt rumpkuddar för att ge en mer smickrande midja.
undefined
En blå riddräkt med rumpkuddar och tre andra lager med kjolar under.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!