"Mycket maskulin energi på arbetsplatserna"

Det finns för mycket maskulin energi på Sveriges arbetsplatser, både bland män och kvinnor. "Det mjukare, mer visionära, måste ges större utrymme" säger rådgivaren och författaren Charlotte Haegermark.

Charlotte Haegermark hoppas och tror att intraprenörer är framtiden för näringslivet. Så här beskriver hon en intraprenör: "En person som driver utveckling och utmanar. Deras mest utmärkande drag är det visionära i kombination med det handlingskraftiga. 

Charlotte Haegermark hoppas och tror att intraprenörer är framtiden för näringslivet. Så här beskriver hon en intraprenör: "En person som driver utveckling och utmanar. Deras mest utmärkande drag är det visionära i kombination med det handlingskraftiga. 

Foto: Victor Bomgren

Linköping2020-07-12 06:00

Onsdagsintervju

Charlotte Haegermark föddes och växte upp i en racingfamilj. I flera år körde hon gokart professionellt i bland annat tyska mästerskapsserien.

Efter karriären har hon jobbat med PR och innovation för företag som Tesla, Porsche, Red bull och Saab.

Sedan januari i år satsar Charlotte på en karriär som rådgivare med fokus på intraprenörskap, modernt ledarskap och självledarskap.

Det är också det temat hennes nysläppta bok har; "Boosta intraprenörskap".

– Jag har skrivit på den i sex år. Att skriva den har varit ett sätt för mig att bearbeta och dra lärdom av allt jag varit med om.

Vad är en intraprenör?

– En person som driver utveckling och utmanar. Deras mest utmärkande drag är det visionära i kombination med det handlingskraftiga. Många företag är inte tillräckligt snabba idag. Och snabba blir man om medarbetarna tänker själva. De företag som inte har uppfostrat medarbetarna till det, att de ska ta initiativ och våga misslyckas, har problem idag.

Varför har det blivit viktigare med snabbhet?

– Ju mer globaliserad världen blir desto hårdare konkurrens blir det. Entreprenörsvågen påverkar alla, även stora företag. Många av de som kommer in i yrkeslivet nu har vuxit upp med entreprenörer som förebilder och man har sett i studier att den globala arbetskraften ser det egna företagandet som det mest optimala arbetssättet.

– Det traditionella ledarskapet och styrningen har inneburit att personalen jobbar sina timmar och chefen kontrollerar och gör sina prognoser och ekonomiska rapporter. I dagens snabbare och mer konkurrensutsatta värld behövs något annat.

Charlotte Haegermark lämnade födelsestaden Göteborg för Linköping för sju år sedan då hon flyttade med när hennes pojkvän fick jobb på Saab.

Hon säger att Linköping, och stadens lugn som liten storstad, passar hennes personlighet perfekt.

Så hur ska företag, chefer och medarbetare tänka konkret?

– Det gäller att ha en kreativ beredskap för att hålla relevansen och konkurrenskraften. En hög kreativ nivå där medarbetarna används på bästa sätt. Det gör företaget mindre sårbart. Coronapandemin har tydligt visat att de företag som inte lyckats hålla sig relevanta klarar sig inte.

Hur är den idealiska medarbetaren 2020?

– Man ska leda sig själv, ha idéer, ta initiativ, tänka själv och veta vad man behöver för att ta sig framåt och känna mening i sitt jobb. Man ska fråga sig ”varför jobbar jag här?” och fundera över vilken nytta man själv gör. Man ska också öva på att hantera känslor. Att tänka innan man reagerar och se sig själv lite utifrån. Det viktigaste är att man sätter sig i förarsätet och gör bra saker. Kommer man dit så blir världen lite större.

Hur intresserade är de mest auktoritära ledarna av att utmanas av intraprenörer?

– Det är just därför som det inte händer tillräckligt mycket. Generellt är det männen som oftast styr, vilket ger mycket maskulin energi. Det har i sin tur gjort att många kvinnor plockar fram sin maskulina energi, vilket skapat en skev fördelning där det mjukare, visionära, inte getts tillräckligt utrymme. Vi behöver både maskulin och feminin energi och det finns i intraprenörerna. De känner av och gör.

Det låter som att det kräver prestigelösa ledare.

– Ja, absolut. Det kräver också ett ledarskap som visar tillit till de man har anställt. Som ser människor och vad de kan bidra med och låter dem jobba tillsammans, inte i stuprör. Kulturbyggandet är viktigt, att man skapar en kultur för oliktänkande. Kulturen får aldrig vara att bara göra chefen nöjd.

Hur skapar man en sådan kultur?

– Ledaren kan gärna påtala ofta inför gruppen att här inne ska vi tycka olika, det är så vi tar oss framåt. Och när vi går ut härifrån är vi inte ovänner. Ledningen och medarbetarna måste prata om detta så man hittar rätt balans. Alla kan inte vara intraprenörer.

Till sist, hur har det gått att starta eget företag mitt i coronakrisen?

– Det började bra, det första jag gjorde var att föreläsa på Linköpings Näringslivsdag i februari, men kort därefter kom ju corona. Jag har haft fokus på boken, att få den klar och utgiven, så jag har varit rätt lugn ändå. Det är bara att gilla läget, vi är många som kämpar nu. Jag börjar höra att företagen törstar efter rådgivning kring hur vi kommer jobba när "newmal" kommer, det nya normala. Det ger mig hopp.

Fakta

Namn: Charlotte Haegermark.

Född: 9 februari 1989.

Bor: Med sambo i Linköping.

Yrke: Egen företagare som rådgivare och personlig coach.

Övrigt: Körde i tiotalet år gokart, bland annat i tyska mästerskapsserien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!