Musikprojektet blev en lyckad satsning

Ett, två, tre, FYYR! Musikläraren Anna Vårdstedt viftar igång ensemblen med sin stråke. Uppvärmningslåten heter ”Trappan” och melodin illustrerar det med önskvärd tydlighet.

Fiolspelerska. Haajira tycker inte att fiol är så jättesvårt

Fiolspelerska. Haajira tycker inte att fiol är så jättesvårt

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-05-18 08:00

Anna Vårdstedt ropar ut:

– Kolla att ni har en bra handled, så kör vi en gång till.

– Åååhh... ett, två, tre, fyyyr!

När Bäckskolan informerade elever (och föräldrar) om samarbetet med Kulturskolan möttes man av många glada miner.

Ett 50-tal elever anmälde sig och Bäckskolan fick hastigt och lustigt punga ut med cirka 50 000 kronor, bara i instrumentkostnader.

Rent pedagogiskt är musikprojektet en succé. Onsdagar är musikdagar på Bäckskolan. Fiolfingrarna har för tillfället klättrat färdigt på ”Trappan” och i pausen nynnar några i ensemblen på Beethovens nia. De sjunger fram namnen på tonerna i finalens ”Freude schöner götterfunken…” ungefär så här:

­– C, D, E, F, G, A, B, C.

Haajira och Sarah tar nu vara på chansen att få lära sig spela ett instrument. Och nej, det är inte jättesvårt att spela fiol, hävdar Haajira. Tjejerna ser fram emot konserten i veckan.

Det jublas när önskelåten ”Busy doin’ nothing” plockas fram. Många av tjejerna i klassrummet spontansjunger Ace Wilders bidrag till Melodifestivalen 2014. Bland dem Riham, som den här dagen ska få testa grunderna i pianokomp under ledning av Matilda Senewiratne.

Riham får sällskap framför tangentbordet av Iqra. Elbasen sköts av Abdul Karim och Ahmed håller takten. Tempot är högt när eleverna lär sig att lägga en solid, rytmisk grund åt sina kamrater.

Matilda instruerar den nybildade kvartetten med hjälp av ett keyboard. Eleverna är lyhörda och gör klara framsteg under de 20 minuter de har på sig.

– Det är viktigt då eleverna i sexan får betyg från och med nu. Och eftersom vi visar, instruerar och informerar så är det också vi som sätter betygen, säger hon efteråt.

Till dags dato har en av Bäckskolans elever antagits på Kulturskolan och flera andra placerats i kö.

– Vi ser det som en framgång. Men det är också en demokratifråga. Om Bergafamiljerna är motiverade för att ta sig till Kulturskolan på Östgötagatan så är möjligheterna stora att man där träffar andra musikaliska familjer. I dag är det inte så, tyvärr. Men musik har den där särskilda förmågan att bygga broar, säger Matilda.

– Man pratar så mycket om mötesplatser och här har Linköpings kommun chansen att göra något konkret. Vi har själva svårt att nå ut till barn och ungdomar i utsatta områden. Så det här är i grunden en integrationsfråga, inflikar Martina Lertséus som är den tredje musikläraren i projektet.

Från och med nu kommer Bäckskolans sexor att få betyg i musik. Ett led i förberedelserna för detta är att låta eleverna från årskurs sex sitta med en stund var i en symfoniorkesters olika sektioner.

– En av grundtankarna i projektet är att känna till musikaliska basfakta. Som, hur många symfonier komponerade Beethoven? Vilken roll har dirigenten? Nämn tre instrument som hör till träblåset! Sådant, exemplifierar Anna Vårdstedt.

Dags för dagens tredje och sista skolgrupp. Lärartrion Vårdstedt/Senewiratne/Lertséus har just fått ett glatt besked. Kulturskolan och Bäckskolan är överens om att fortsätta samarbetet i ytterligare ett år. Minst! Matilda sammanfattar:

– Det känns jättebra i det korta perspektivet. Men vi siktar högre än så. Det långa perspektivet är att vårt sätt att jobba med musik sprider sig till fler skolor i kommunen. Det är viktigt och är både en klass- och en integrationsfråga.

Skolan som lyfte Bäckskolan

En artikelserie om Bäckskolan i Berga, Linköping, där 98 procent av eleverna har utländsk bakgrund. Del 6, sista delen.

270 elever och är i dag F-6 skola, det vill säga två-parallellig på låg- och mellan-stadiet och en förberedelseklass 1-2.

Det arbetar i dag cirka 50 personer på skolan. Det finns fyra fritidshemsavdelningar och en fritidsklubb med närmare 100 elever 10–13 år som medlemmar.

Skolan arbetar med genrepedagogik, som syftar till att stegvis utveckla både ett vardagsspråk och ett effektivt skolspråk. Det medför att eleverna lättare tillägnar sig kunskaper med hjälp av språket i skolans alla ämnen.

Eleverna utvärderar sitt arbete med hjälp av formativ bedömning i dialog med sin lärare: Vad är målet? Var är jag? Vad blir nästa steg för att nå målet?

Bäckskolan samarbetar med kulturskolan (musik), universitetet (matematik), idrotts- och föreningsliv via Fritidsklubben.

Skolan ligger i Berga. Cirka 80 procent av bebyggelsen i stadsdelen byggdes under 60-talet som en del av miljonprogrammet.

I Berga bor cirka 6 500 invånare. 42 procent har utländsk bakgrund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!