Anna Vårdstedt ropar ut:
– Kolla att ni har en bra handled, så kör vi en gång till.
– Åååhh... ett, två, tre, fyyyr!
När Bäckskolan informerade elever (och föräldrar) om samarbetet med Kulturskolan möttes man av många glada miner.
Ett 50-tal elever anmälde sig och Bäckskolan fick hastigt och lustigt punga ut med cirka 50 000 kronor, bara i instrumentkostnader.
Rent pedagogiskt är musikprojektet en succé. Onsdagar är musikdagar på Bäckskolan. Fiolfingrarna har för tillfället klättrat färdigt på ”Trappan” och i pausen nynnar några i ensemblen på Beethovens nia. De sjunger fram namnen på tonerna i finalens ”Freude schöner götterfunken…” ungefär så här:
– C, D, E, F, G, A, B, C.
Haajira och Sarah tar nu vara på chansen att få lära sig spela ett instrument. Och nej, det är inte jättesvårt att spela fiol, hävdar Haajira. Tjejerna ser fram emot konserten i veckan.
Det jublas när önskelåten ”Busy doin’ nothing” plockas fram. Många av tjejerna i klassrummet spontansjunger Ace Wilders bidrag till Melodifestivalen 2014. Bland dem Riham, som den här dagen ska få testa grunderna i pianokomp under ledning av Matilda Senewiratne.
Riham får sällskap framför tangentbordet av Iqra. Elbasen sköts av Abdul Karim och Ahmed håller takten. Tempot är högt när eleverna lär sig att lägga en solid, rytmisk grund åt sina kamrater.
Matilda instruerar den nybildade kvartetten med hjälp av ett keyboard. Eleverna är lyhörda och gör klara framsteg under de 20 minuter de har på sig.
– Det är viktigt då eleverna i sexan får betyg från och med nu. Och eftersom vi visar, instruerar och informerar så är det också vi som sätter betygen, säger hon efteråt.
Till dags dato har en av Bäckskolans elever antagits på Kulturskolan och flera andra placerats i kö.
– Vi ser det som en framgång. Men det är också en demokratifråga. Om Bergafamiljerna är motiverade för att ta sig till Kulturskolan på Östgötagatan så är möjligheterna stora att man där träffar andra musikaliska familjer. I dag är det inte så, tyvärr. Men musik har den där särskilda förmågan att bygga broar, säger Matilda.
– Man pratar så mycket om mötesplatser och här har Linköpings kommun chansen att göra något konkret. Vi har själva svårt att nå ut till barn och ungdomar i utsatta områden. Så det här är i grunden en integrationsfråga, inflikar Martina Lertséus som är den tredje musikläraren i projektet.
Från och med nu kommer Bäckskolans sexor att få betyg i musik. Ett led i förberedelserna för detta är att låta eleverna från årskurs sex sitta med en stund var i en symfoniorkesters olika sektioner.
– En av grundtankarna i projektet är att känna till musikaliska basfakta. Som, hur många symfonier komponerade Beethoven? Vilken roll har dirigenten? Nämn tre instrument som hör till träblåset! Sådant, exemplifierar Anna Vårdstedt.
Dags för dagens tredje och sista skolgrupp. Lärartrion Vårdstedt/Senewiratne/Lertséus har just fått ett glatt besked. Kulturskolan och Bäckskolan är överens om att fortsätta samarbetet i ytterligare ett år. Minst! Matilda sammanfattar:
– Det känns jättebra i det korta perspektivet. Men vi siktar högre än så. Det långa perspektivet är att vårt sätt att jobba med musik sprider sig till fler skolor i kommunen. Det är viktigt och är både en klass- och en integrationsfråga.