MP: Så ska höghastighetstågen betalas

– Vi hoppas på att finansieringen av en höghastighetsbana längs Ostlänken är löst före valet.

Före valet. "Vi hoppas att finansieringen av Ostlänken är löst före valet", säger Gustav Fridolin och Isabella Lövin, språkrör för Miljöpartiet.

Före valet. "Vi hoppas att finansieringen av Ostlänken är löst före valet", säger Gustav Fridolin och Isabella Lövin, språkrör för Miljöpartiet.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2018-04-09 17:30

Det säger MP-språkrören Gustav Fridolin och Isabella Lövin som på måndagen besökte Norrköping och Linköping. De kom förstås med tåg och besökte företagsparken Cleantech park där de höll ett kort seminarium för lokala politiker och representanter från näringslivet.

Förslaget i Sverigeförhandlingens slutrapport är nya stambanor för tåg som klarar upp till 320 kilometer i timmen på sträckorna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Det ska bli plats för banor för höghastighetstågen med ett fåtal stopp. Och för regionala pendeltåg. Utredningen förordade ett bygge i snabb takt för att nå maximal samhällsnytta, färdigställt år 2035. Kommunerna längs vägen har gått med på medfinansiering och på motprestationer i form av exempelvis stadsplanering och bostadsbyggen. Upp till 300 000 nya bostäder kan bli aktuellt längs banan.

Men höghastighetstågen är inte finansierade. De ställer höga teknologiska krav som blir kostsamma. Och nu gnisslar det politiska maskineriet. Bland annat har Moderaterna och Liberalerna på nationell nivå varit kritiska.

Hur vill ni finansiera det här, Isabella Lövin?

– Det behövs en lånefinansiering som säkerställer projektet. Det går inte att plocka pengar från årsbudget till årsbudget. Därför behövs också ett utökat budgetramverk för projektet.

Men när kan ni komma överens?

– Vi hoppas på en blocköverskridande överenskommelse, helst före valet, säger Isabella Lövin.

Alternativet skulle vara en långsammare tågbana (snabbtåg i uppåt 250 kilometer i timmen), eller en långsammare byggtakt.

– Vi vet inte ens vad vi har för teknologi på 2090-talet då banan beräknas vara färdigställd enligt det alternativet. Vi behöver bygga modernt och snabbt redan nu, säger Isabella Lövin.

Under själva seminariet talade bland annat Mats Johansson (S), regionordförande, medan oppositionsrådet Paul Lindvall (M) som fick företräda Linköpings kommun. De vittnade om hur de på lokal och regional nivå numera är rörande överens om höghastighetsbana genom stan. Agneta Niklasson (MP), ordförande i tekniska nämnden i Motala kommun, underströk att Ostlänken är viktig för hela regionen.

Egenföretagaren Tomas Tränkner ställde en fråga utanför boxen, han beskrev hur svårt det är att jobba på tåg utan bra uppkoppling, apropå arbetspendling. Isabella Lövin kontrade med flyget:

– Givetvis ska de nya modernare tågen ha all modern teknik. Men jämför man med flyget så vinner tåget. Du sitter i luften med en massa engångsförpackningar och befinner dig i en bubbla medan du åker. När du kommer fram hamnar du en timme utanför stan, svarade Isabella Lövin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!