– Mycket handlar om timing, man ska komma rätt in i det. När jag började göra bilfilmer fanns det inget bra sätt att distribuera dem på. Men så kom Youtube, och då var jag med från början. Det var bara att köra i vind.
Gustav Träff vet hur man skapar succé. När Corren träffar mannen bakom de världsberömda filmerna, där värstingmodeller från världens mest exklusiva biltillverkare ställs mot varandra i svindlande fartdueller, är han i Linköping för ett drivmedels-event tillsammans med en sponsor.
Och det råder ingen tvekan om Gustavs popularitet. Runt honom svärmar fans, uteslutande unga killar, som ivrigt men lite blygt vill disktuera den kommande filmen där en Koenigsegg Agera ställs mot Bugattis främsta skapelse.
– Man kommer i kontakt med massor av galna människor när man sysslar med det jag gör. Men det roligaste är ändå att träffa fans och andra som är bilintresserade. Och man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, en 18-åring jag träffar här idag kanske äger en Koenigsegg om 10 år, säger Gustav Träff.
I kölvattnet bakom galjonsfigurer som Gustav och den tv-spelande supersuccén PewDiePie – ytterligare en svensk som lyckats bli enormt stor på Youtube – växer det idag fram en generation unga som drömmer om en snabb väg till berömmelse. Och om pengar, som möjligen hägrar ännu starkare.
– Det bästa tipset man kan ge till folk som vill syssla med sin hobby, och kanske i förlängningen tjäna pengar på den, är att sätta igång, att bara köra!. Visst, det handlar en hel del om timing, men genomförandet måste finnas också. Man måste våga testa! Även Google testar grejer som inte funkar, men då lägger de ner och går på nästa grej.
Även om bilar är Gustav Träffs stora intresse och passion, så är han inte främmande inför tanken om att bredda sig bortom asfalten på Europas racingovaler. Det finns nämligen en högtflygande idé som han mer än gärna skulle förverkliga.
– I teorin skulle man ju kunna ställa två jaktflygplan mot varandra, låta dem tävla och göra en film av det. Här i Linköping finns ju Saab, och det är klart att man skulle kunna ställa ett Gripen-plan mot en Koenigsegg för att se vilken som presterar bäst från rullande start. Det skulle garanterat bli en succé, och Koenigsegg skulle absolut ställa upp. Det gäller bara att få med Saab på idén.