För många Linköpingsbor är Vidingsjöskogen ett givet besöksmål när längtan efter motion och frisk luft slår till. Men under vintern och våren har flera insändare med klagomål på spårens skick inkommit till Corren. Leriga partier, hjulspår och vattenpölar gör att den som tar sig an motionsspåren utan stövlar kan få svårt att hålla fötterna torra.
– Det är blött och lerigt, särskilt på vissa partier, säger Tommy Åberg. Han besöker Vidingsjöskogen tillsammans med Seija Buska. Hon instämmer, men menar att det ändå har blivit lite bättre,
– Ett tag fick man gå på stenar inne i skogen för att det var så mycket vatten på spåret. Men det har de fixat nu. Vi brukar gå här varje dag, men nu ska det ju regna i några dagar så då är frågan om vi kommer kunna gå hit, säger hon.
Linnéa Ronell och Moa Stenlund är ute och går 2,5 kilometersspåret med sina hundar. De har inte varit här så ofta och har därför inte mycket att jämföra med, men säger att de upplever spåren som väldigt leriga.
– Vi har fått bära hundarna vissa partier för att det är för blött. Och då är det ändå torrt i luften idag, säger de.
Flera andra motionärer som är ute i spåren den här dagen berättar att de tycker att spåren är för blöta.
– Man går gladeligen upp över skorna i leran. De säger att de är ute och gör i ordning, och det är bra ett tag. Men så kommer det ett regn och då räcker det inte, säger Birgitta Svensson.
Underhållet av motionsspåren sköts av Arbetsmarknadsservice Vidingsjö, på uppdrag av Linköpings kommun. Jan Skogberg är sakkunnig vid kommunens idrottsenhet, och är insatt i driften av spåren. Han håller med om att de är i dåligt skick.
– Spåren var dåliga redan förra året, och då vidtog vi vissa åtgärder för att förbättra dem. Sedan kom det ju mycket nederbörd den här vintern, samtidigt som det var fler personer ute i spåren än vanligt på grund av pandemin. Men detta är inga bortförklaringar, spåren är under all kritik, säger han.
– Den senaste tidens nederbörd och de omgivande våtmarkerna har gjort att vatten har börjat tränga upp i spåren underifrån. De som vanligtvis sköter spåren har varit ute och försökt pumpa bort vattnet, men då har de istället kört sönder spåren med sina maskiner. Så de har blivit ännu sämre.
Jan Skogberg säger att det allra värsta partiet finns på Lokmilen, ungefär 1,5 kilometer efter starten.
– Där har spåret havererat fullständigt. Allt vatten som stiger upp har gjort att flisen på spåret har förmultnat, så det blir ju bara jord och lera av alltihop. Man har försökt skrapa bort det, men då hamnar det i diket vid sidan av istället vilket gör att dikena förlorar sin funktion.
Det finns alltså en rad olika orsaker till att det har blivit såhär?
– Ja. Hela Vidingsjöområdet är ju omringat av kärrmarker, och det är dit vattnet måste rinna. När det inte gör det tar det vägen åt andra håll. Och det är det som har inträffat nu.
Planen är att de värsta delarna av spåren ska börja restaureras torsdagen den 27 maj. Det ska dräneras och läggas nytt underlag. Men på grund av det regniga vädret kan arbetet komma att skjutas upp.
När förväntas spåren se bättre ut igen?
– Jag vågar inte svara på det i dagsläget, det beror mycket på vädret, säger Jan Skogberg.
Spåren kommer inte stängas av under upprustningsarbetet, men Jan Skogberg säger att man kommer vidta åtgärder för att göra platsen säker både för arbetare och motionärer.