"Hos oss på Motell Filbyter bor ni i en trevlig miljö, till en rimlig kostnad." Så står det på Motell Filbyters hemsida. Här framgår också att man kan boka sig för en längre tid.
Vilket stämmer väl. Några av Siegfrieds Dzikus gäster har bott här i flera år.
Sedan mitten av 1990-talet har han drivit verksamheten som består av en restaurangdel och en motelldel.
Han värjer sig mot att han tar för mycket betalt och säger att han tar 450 kronor per dygn, som blir 13 500 i månaden för gäster där kommunen via försörjningsstöd står för hyran. Det är något mindre än den ordinarie taxan för enkelrum, som på hemsida anges till fr 595 kronor på vardagar.
Jag har hört uppgifter om att du tar 19 000 kronor i månaden för vissa rum.
– Nej du, det är skitsnack.
Han påpekar att i hyran ingår sängkläder, handdukar, och även frukost, och räknar upp sådant som tillhör en bättre hotellfrukost med ägg, bacon, flera sorters yoghurt, ostar och korvar.
Kaffe, lingondricka, hallon- och äppelsaft kan de också hämta lite som de vill, utan att han skriver upp det, säger han.
Han menar att de priser han tar ut är normala rumspriser och han tillägger att han inte tvingar någon att bo på motellet.
Att det ser bedrövligt ut i flera av rummen håller han med om.
– Ja, du har rätt. En del sköter sig bra och andra struntar totalt i hur de har det. Det går inte att få in att de måste sköta sig bättre och hålla rent efter sig. Det är det största problemet.
Han är väl medveten om att det är mögel och fukt i vissa rum. Problemet, säger han, är att trossbotten bara ligger en liten bit från marken. Det gör att det lätt blir fukt.
– Det finns fläktar i rummen, men de stänger av dem för att de låter för mycket.
Menar du att hyresgästen själv har stängt av så att det blir både kondens och mögel?
– Ja, det finns fläktar, men de stänger av dem för att de störs av ljudet och så glömmer de att sätta på fläkten igen.
I några av rummen fanns det inga glasrutor, tänker du inte sätta in det?
– Jo då, och jag har bytt fönster flera gånger, men en del slår själva sönder rutorna för att de inte hittar sina nycklar när de kommer hem sent.
Hur kan du ta ut de summor du gör för rum som är så dåliga?
– Ja, det är klart att man kan se det så. Men det är svårt med den här gruppen människor som är i missbruk. Det blir mycket skadegörelse och stölder.
Han konstaterar att många av hans gäster inte mår så bra.
– Ja, de är i dålig kondition hela bunten. Jag tycker synd om dem.
Enligt Siegfried – också något som hans gäster påpekar – så lägger han ner mycket tid på att hjälpa till.
– Räknar jag den tid jag lägger ner, jag är tillgänglig dygnet runt, då är det inte så mycket betalt.
Han säger att de boende kan ringa honom när som helst på dygnet och att det inte alltför sällan händer att han måste rycka ut till motellet på natten, ibland för att skjutsa till sjukhus eller psykakut.
Det är inbrott lite nu och då och en hel del saker stjäls, säger han och räknar upp lakan, kuddar, filtar och handdukar.
– Det försvinner väl också omkring 25 tv-apparater om året. Sådant får jag heller aldrig ersättning för, eller för saker som förstörs.
Det verkar rätt besvärligt. Varför fortsätter du att hyra till den här gruppen?
– Jag måste också ha inkomster för att inte gå omkull. Nu under virustider har också lunchgästerna blivit färre.
Är det tänkt att rummen ska fortsätta vara så dåliga?
– Nej, jag ska renovera. Jag erbjuder rum med bättre standard. Men de vägrar att flytta. Vad ska jag göra?