Angelica uppfyller butiksdrömmen– tillsammans med dottern

Under lördagen slog en ny second hand-butik upp portarna i centrala Linköping. Bakom satsningen står den modeintresserade företagaren Angelica Holgersson som med hjälp av dottern ska sälja begagnade kläder till Linköpingsborna.

Agnes Jardman och Angelica Holgersson framför butiken som ligger ett faktiskt stenkast från Stora torget.

Agnes Jardman och Angelica Holgersson framför butiken som ligger ett faktiskt stenkast från Stora torget.

Foto: Jesper Friman

Linköping2024-10-05 10:02

Nyheten i korthet

  • Angelica Holgersson, en modeintresserad företagare, har öppnat en ny second hand-butik i centrala Linköping med hjälp av sin dotter. Butiken, som heter Miss Vintage och Secondhand, säljer 70% second hand och 30% vintagekläder.
  • Butiken ligger 25 steg från Stora torget och bidrar till att området blir ett second hand-kvarter. Angelica ser det inte som en konkurrenssituation, utan en fördel att det finns flera second hand-butiker i närheten.
  • Dottern Agnes Jardman hjälper till i butiken och ansvarar för marknadsföringen, med fokus på sociala medier. Hon tror att ungdomar är mer medvetna idag och att sociala medier bidrar till intresset för second hand.

Efter omständigheter på Angelica Holgerssons andra jobb som företagare inom distributionsbranschen uppkom möjligheten att vid sidan av kunna göra en satsning på den livslånga drömmen att öppna en egen modebutik. Och i lördags var det äntligen dags att slå upp portarna för Miss Vintage och Secondhand.

– Jag har alltid varit intresserad av mode och har tänkt att jag måste hitta på något annat att göra. Och då tänkte jag att då kör jag på det här. Man måste våga chansa.

undefined
Den främsta tjusningen med vintage beskriver Angelica är kvalitén. Något hon tror mycket beror på att kläderna i högre utsträckning är sydda för hand.

Just att ha ett annat ben att stå på beskriver hon som ett krav för att hon överhuvudtaget skulle våga göra butikssatsningen. 

– Än så länge drivs det som en hobbyverksamhet, förklarar Angelica.

Målsättningen är att butiken ska sälja 70 procent second hand och 30 procent vintage (kläder som är minst 20 år gamla).

– Jag känner att jag har saknat det här mellantinget mellan en second hand-butik och en vintagebutik här i stan. Så det är väl där vi vill kunna bidra med, berättar Angelica.

undefined
Gammalt möter nytt på många sätt i butiken.

Lokalen ligger exakt 25 steg från Stora torget (de har mätt) och blir därmed nästa second hand-etablering i området söder om torget. På gaveln i samma byggnad ligger nämligen Sallys som också säljer vintagekläder. Utöver dem ligger second hand-butiken Awesome Rags runt ena hörnet och Fashion PWR det andra.

–Det är kul att det blir ett litet second hand-kvarter här, förklarar Angelica.

Är det bara positivt, eller finns det inte en risk att ni konkurrerar ut varandra?

– Jag ser det bara som en fördel att det finns flera. Sannolikheten att någon av oss har samma plagg i butiken väldigt liten. Jag tänker att om man som konsument är på jakt efter någonting så blir det att man går runt och letar och då är det bara smidigt för dem att det finns mycket nära att kunna röra sig runt i.

Kläderna som finns i butiken till en början är till stor del sådana som Angelica själv plockat på sig genom åren. Och det har blivit en hel del. Utöver det har de sökt på olika loppisar och köpt av privatpersoner.

undefined
Bottenvåningen = festvåningen. Går man en trappa ner möts man av kläder som passar till festligare tillställningar.

Till sin hjälp har Angelica dottern Agnes Jardman som utöver att hjälpa till i butiken även har ansvar för marknadsföringen där mycket fokus kommer ligga på sociala medier. Hon har ärvt mammas modeintresse och förklarar att många unga fått upp ögonen för second hand.

– Jag tror att ungdomar är medvetna på ett annat sätt idag och där tror jag det är sociala medier som ligger bakom. Det bidrar till att man vill ha på sig något som inte alla andra har, förklarar Agnes.

Mamma Angelica fyller i.

– När jag var ung ville man klä sig för att passa in. Vilket ledde till alla såg likadana ut i stort sett. Nu gäller det mer att sticka ut än att sticka in.

undefined
Röda mattan väntar på att läggas ut.

Men second hand-trenden är inte bara påtaglig bland de unga.

– Cirkulärt mode har blivit jättepopulärt. Folk har väl börjat inse att det inte går att fortsätta i samma gamla mönster med fast fashion som varit populärt de senaste åren. Det håller inte i längden. Kvaliteten på de kläder som produceras idag är inte den samma. Vintagekläder som har 40 år på nacken ser bättre ut än vad vissa kläder gör idag efter tre tvättar.

Karta: Torggatan 4
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!