Videon är inte längre tillgänglig
Från sitt huvudkontor i Mjärdevi har Nira Dynamics sedan 2001 utvecklat sitt marknadsledande system för däcktrycksövervakning. Nu drar företaget igång sitt nästa projekt som ska öka trafiksäkerheten. Med hjälp utav helt vanliga personbilar ska företaget samla in data som varnar för både halka och hål i vägen.
– Vi tror väldigt hårt på den här produkten och hoppas att det kommer bli vår nästa storsäljare. Just nu finns systemet på våra egna testfordon och hos taxibolag som vi samarbetar med. Det rör sig om ungefär 80 stycken bilar just nu men på längre sikt vill vi öka volymen, säger Johan Hägg, marknads- och försäljningschef på Nira.
Kartläggningen sker i en så kallad molntjänst, där information från alla inblandade bilar samlas i en databas. Den hämtas från en uppkopplad plugg som sätts in i fordonets serviceuttag. Men Niras målsättning är att tekniken på sikt ska finnas installerad i bilarna redan från början.
– Efter sommaren räknar vi med att komma igång på allvar. Vi pratar med biltillverkarna och de är också involverade i förstudierna som nu pågår. Vi tror att produkten kommer tillverkas i serieproduktion om ett par år.
Marknads- och försäljningschef Johan Hägg förklarar att systemet kommer klara av att upptäcka faror av olika slag.
– Systemet kommer i realtid kunna varna föraren för hala sträckor. Men det ska även uppmärksamma föraren om hål i vägen och informera om den allmänna vägstandarden. Vårt system mäter nämligen underlagets grovhet och klassificerar det därefter efter sex olika nivåer.
Satsningen grundar sig i att Nira på senare år sett ett växande intresse för förarassistansfunktioner på världsmarknaden.
– Vi tror att transportbolag, kommuner och myndigheter kommer vara intresserade av att använda tjänsten, eftersom det kommer veta exakt vilka vägar som behöver service. Nu måste myndigheterna förlita sig på manuella inspektioner eller tips.
Nira ägs numera till största delen av biltillverkaren Audi. Räknat från december i fjol hade Nira ett 80-tal anställda med en omsättning på 222 miljoner kronor. Johan Hägg tror att företaget har potential att växa sig större än så:
– Det kommer vara nödvändigt för oss att nyanställa, vi söker väldigt aktivt och har annonser ute hela tiden. Förra året anställde vi tio nya medarbetare och i år kommer det bli något liknande. Vi kommer fortsatt bedriva huvuddelen av arbetet i Linköping, även om vi har öppnat kontor runt om i världen. Vi är inne i en riktigt spännande tid, säger han glatt.