– Det drabbade oss och framför allt våra kunder jättehårt, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Avspärrningarna upprättades runt 16-tiden, den tid på dygnet då Östgötatrafiken har som flest resenärer.
– Hade det skett kvart över sex hade det inte varit alls lika många drabbade för då är det inte lika många som är ute och reser, men just den tiden var det mitt i solarplexus.
Till en början stod det inte klart hur stora avspärrningarna var, menar Mattias Näsström, vilket gjorde det svårt att få en överblick av läget. Ändå menar han att busstrafiken löste sig förhållandevis bra under eftermiddagen och kvällen.
– Vi har fått använda Kungsgatan och hållplatsen på Klostergatan som närmaste hållplatser kan man säga, så det är i princip bara resecentrum som inte har trafikerats och vi har kunnat vända bussarna. Givetvis med förseningar, men det har inte klumpat ihop sig så mycket som det kan göra ibland.
För tågtrafiken innebar avspärrningarna dock större problem. Så småningom spärrades hela resecentrum av – och all tågtrafik fick då ställas in. Tågen ersattes av bussar, men det dröjde innan den trafiken kom i gång, menar Mattias Näsström. Östgötatrafiken kunde heller inte erbjuda så många turer som de egentligen hade önskat.
Initialt hade Östgötatrafiken två bussar ute, som skulle ersätta de inställda tågen i båda riktningar. Ganska snart därefter fick de tag på ytterligare två bussar.
– Det räcker inte på långa vägar med två bussar. Jag menar, när vi kör rusningstrafiken kör vi fyra tåg i timmen i varje riktning, så det är åtta tåg som är ute och rör på sig, säger Mattias Näsström och syftar till den kvartstrafik som Östgötatrafiken då erbjuder.
Han fortsätter:
– Att ersätta dem med bussar… Bara hastighetsmässigt går det ju inte, men det blir också kapacitetsproblem ganska snabbt. Det är tyvärr så med tågtrafiken att den är jättebra när den fungerar och jättesvår att ersätta när den inte fungerar.
Skulle du säga att Linköping är extra sårbart för en sådan här händelse?
– Ja, alla tåg passerar ju där nästan. Inte de som går enbart mellan Tranås och Mjölby, men alla andra tåg passerar ju Linköping så det är verkligen sårbart, säger Mattias Näsström och fortsätter:
– Just med den orsaken också, när det blev avstängt på båda spåren. Ibland kan vi ha signalfel eller växelfel och då kanske man kan köra på ett spår och köra förbi med förseningar, men här var det helt och hållet stopp åt båda hållen.
I det här fallet gick det heller inte att hänvisa till nästa avgång, eftersom stationen i Linköping var helt avstängd, konstaterar Mattias Näsström.
– Efter ett tag blir man ju, och det gäller även busstrafiken, också påverkad av förarnas arbetspass och körtider, som man måste ta hänsyn till. Då ska det bytas personal och när man inte kan göra det på ordinarie ställen blir det problem.
Har ni haft kontakt med många resenärer under eftermiddagen och kvällen?
– Ja. Inte jag, men det är normalt att många ringer och undrar hur de ska göra och hur de ska lösa sin resa, säger Mattias Näsström.
Han lyfter att Östgötatrafiken alltid försöker att lägga ut information om förseningar och prognoser, men vid en sådan här händelse uppkommer också andra typer av frågor, exempelvis gällande bussbyten, byten mellan buss och tåg och ersättningshållplatser.
– Det var inte så lätt att kommunicera ut initialt heller, när vi inte visste hur vi kunde köra.
Mattias Näsström hänvisar nu till Östgötatrafikens restidsgaranti och förseningsersättning.
– I det här fallet kan man samåka och skicka in ersättningsanspråk på kilometer. Man kan även åka taxi om man får tag på en sådan upp till ett visst belopp.
Att det väcks frågor har han förståelse för, men han lyfter också att säkerheten är viktigast.
– Säkerheten går alltid först, oavsett om det gäller bomber eller signalfel eller vad det nu än är. Det får ju inte hända något och det får man alltid ha med sig.
Vad innebär det här ekonomiskt för er, med tanke på ersättningsbussar, inställda turer och förseningsersättningar?
– De kostnaderna är försumbara mot vad det är för våra kunder, egentligen, säger Mattias Näsström och fastslår:
– Det är väl klart att det kostar mer i vissa fall, men det är inte i närheten av vad det kostar för våra kunder. Det är de som har blivit drabbade av det här, framför allt. Det fokuset har vi. Våra merkostnader får vi ta.