Pontus köpte frallan som hade återkallats efter bakteriefynd

Ica återkallade under måndagen flera produkter efter att bakterien listeria hittats hos leverantören. Men Linköpingsbon Pontus Kardfall upptäckte under kvällen att det verkade finnas handlare i kommunen som inte nåtts av beskedet.

"Det är den personliga faktorn i det här fallet, där man haft en nedsatt produkt som har gått att sälja för att man slagit in priset manuellt", säger Ica-handlaren Leif Johansson om varför det gått att köpa den återkallade varan.

"Det är den personliga faktorn i det här fallet, där man haft en nedsatt produkt som har gått att sälja för att man slagit in priset manuellt", säger Ica-handlaren Leif Johansson om varför det gått att köpa den återkallade varan.

Foto: Julia Djerf

Linköping2024-08-08 07:00

Det var av en ren händelse som 23-årige Pontus Kardfall såg att Ica återkallat ett antal produkter under måndagen till följd av att listeriabakterier, som kan orsaka blodförgiftning och hjärnhinneinflammation, påträffats hos leverantören. Det handlade bland annat om en färdiggjord skinkfralla.

– Sen var jag inne på Ica, och så av en slump såg jag den mackan, säger han.

Det hela skedde på Ica nära i Ljungsbro. Pontus Kardfall dubbelkollade, och det var mycket riktigt den skinkfralla som återkallats. Men istället för att plocka ner frallan hade butiken satt extrapris på den.

– Då tänkte jag att "jaha, då får jag gå och säga till nån i personalen då, för tänk om nån köper den här".

Efter att ha påpekat missen för personal lämnade han affären. Sedan slogs Pontus av en tanke som han inte kunde släppa.

– Jag tänkte att "vad sjukt om de lägger tillbaka den", för det fanns bara en sån macka.

Nyfikenheten tog över, och han kunde inte låta bli att åka dit igen senare på kvällen.

– Jag går in på Ica igen, och då har de lagt tillbaka den!

undefined
Det var under måndagen som Pontus Kardfall upptäckte att en fralla som återkallats fortfarande gick att köpa på Ica-butiken i Ljungsbro.

Från Ica centralt hade det gått ut information om att de återkallade produkterna inte skulle gå att köpa – de skulle stoppas automatiskt då de skannades i kassan.

– Sen testade jag att köpa den, och det gick! Så jag har den hemma nu.

Pontus Kardfall har själv jobbat på Ica och tycker att butiken i Ljungsbro borde ha hanterat situation bättre.

– Alla kan göra misstag, men det är ju ändå dåligt, de måste ju ha koll på vad som är återkallat och inte. Och sen när kunder dessutom säger till, att de bara lägger tillbaka det. Och att man kan köpa det. Det är ju liksom tre fel.

Leif Johansson driver Ica-butiken i Ljungsbro. När priset är nedsatt så slås det in manuellt, och då används inte den kod som kan göra att köpet stoppas automatiskt, förklarar han.

– Jag kan bara beklaga och be kunden komma in så får vi lösa det. Det var ju väldigt observant av kunden.

 Vad tänker du om att frallan legat kvar trots att kunden sagt till?

– Det är ju inte så bra. Det måste vi ta upp. Säger en kund till, då måste vi ju verkligen göra nånting. Även om man inte har den kunskapen, för det kan ju vara så att det är lite sommarjobbare och så, då får man ju ta undan den så länge tills nån kommer och kan hjälpa till och titta på vad det är. För det är klart att man måste ta en kund på allvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!