– Den billigaste transporten är inte den mest hållbara, det inser nog de flesta. Jag skulle önska att både privatpersoner och företagare tog lite mer ansvar när de handlar upp transporttjänster, sade infrastrukturministern när hon inledningstalade på Transportforum i Linköping på torsdag.
– Vi vet ju att det förekommer fusk med bränsle och arbetstider när det gäller vägtransporter, och inom flyget dribblar man med löner och arbetstider, fortsatte hon.
Men i första hand är det myndigheterna som har ansvaret för att reglerna efterlevs.
– Vägtransporterna måste bli bättre vad gäller miljö, säkerhet, arbetsvillkor och sund konkurrens. Därför har vi tagit kontakt med Danmark där man kommit längre än vi när det gäller att kontrollera att man följer reglerna, fortsatte ministern.
Utöver vägtransporter var det järnvägen som tog störst plats i hennes anförande.
– Utbyggnad av snabbjärnvägar är Sveriges viktigaste infrastrukturprojekt just nu. De kommer att lösgöra utrymme på stambanorna som gör det möjligt att utveckla den regionala tågtrafiken.
Det som upptar politiker och tjänstemän mest är hur snabbjärnvägarna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg ska finansieras. Enligt Anna Johansson tittar man på många olika idéer, bland annat vägslitageskatt och flygskatt på sträckor där det i framtiden finns möjlighet att åka snabbtåg.
– Det är bara några exempel på hur man kan utforma finansieringen för att styra mot ett hållbart resande, sade infrastrukturministern.